sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

PEKING

la 28.5.2011        Peking, päivä 1.

Pari kuukautta ennen lähtöä tuli maanjäristys Japanissa. Niin kova, että mietimme koko Tokion reissun perumista ja vaihtamista Hong Kongin sen tilalle. Onneksi niin ei tarvinnut tehdä. Sitten purkautui tulivuori. Viikkoa ennen lähtöä! Miten voi olla näin kurja tuuri? Rankaiseeko universumi meitä unelmien matkalle pääsemisestä? Ette pääsekään, lällällää. Mutta päästiinhän me, Helsingin kentällä odotettiin konetta pari tuntia ennen lähtöä. Sitten tuli tekstiviesti; lakon vuoksi lentoja on peruttu ja loputkin lennoista myöhästyvät. Ei ole todellista... No, päästiin koneeseen kolme ja puoli tuntia sen jälkeen kun piti lähteä, ja heti ensimmäisenä kuulutetaan että kenenkään matkatavarat ei sitten ole mukana, eikä tietoa milloin tulee! Käsimatkatavarat sitten vain kainaloon ja shoppailemaan shortseja ja toppeja finnairin piikkiin, kun ei semmoisia käsilaukkuun mahtunut. Onneksi matkapesukamppeet ja pariksi päiväksi lääkettä oli kuitenkin läsilaukkuun ängettynä.
Perille siis päästiin, lentokone oli hieno ja ruoka hyvää, punkun avittamana sain jopa unen nopeasti ja nukuin kunnes aamupala tuotiin, eli reilu neljä tuntia. Vaikka rytmi meni päin prinkkalaa, niin nyt väsyttää silti, täällä on ilta ja Suomessa iltapäivä. Onnistunut aikavyöhykemuutos siis!

Kentältä nappasimme Airport express –junaan liput ja vaihdoimme keskustan lähellä metroon. Hotellille ei menty, mitä sitä turhia, kun ei ollut kampetta vietäväksi sinne ja aikaa olisi vain mennyt hukkaan. Menimme sitten suoraan Qianmenin portille, kuvailtiin ja haahuiltiin ja löydettiin heti iki-ihana alue portin eteläpuolelta! Kaunis  Hutong- alueisto, iso vanhan Kiinan tyylinen kävelykatu ja paljon hienoja pieniä liikkeitä ja teekauppoja. Ostimme nopsasti shortsit ja paidat molemmille ettei tarvi kolmatta päivää samoissa hikisissä farkuissa olla. Perusravintola sijaan menimme lounaalle paikalliseen pikkuravintolaa ja olimme ainoina länsimaalaisina nähtävyys (vai oliko se sittenkin meidän tikkujenkäyttötaito joka herätti kiinnostusta?). Tilasimme lautasellisen jotain täytettyjä taikinanyyttejä, sekä porsaskasviskastikkeen ja kana-pähkinäkastikkeen. Juomaksi vain vettä. Maha tuli täyteen, lihan laatu oli huonompi kuin Suomessa, mutta maku herkullinen. Kukkarosta lähti 4 euroa molemmilta. Toki ostelin sitten innokkaana kaikkea mahdollista pientä päivän aikana, kuten kuivattua lihaa, jotain hyytelöpalloja, hedelmämarmeladia (?) ja muuta omituista. Myöhemmin ajattelin ostaa säilöttyjä pehmeitä viiriäisenmunia, kuivattua mustekalaa ja ehkä grillattua käärmettä. Minkäs sille voi, kun luki matkalla Madventuresin kirjan...

Päivä oli hieno, kävimme hotellilla siistimässä itsemme ja menimme uudestaan kaupunkiin metrolla päivälliselle. Metro kesti 15min toiselle puolen kaupunkia ja kustansi 25 senttiä, ei turhan kallista. Illalla näkymät olivat tunnelmalliset ja ruokailu samantyylistä kuin lounaalla, hintakin lähes sama. Suolamäärä on vain niin valtava, että huomenna syön keittoa ja kastikettomia ruokia. Huh huh. Niin, ja on muuten hienoa, että on vielä maa, jossa turistia autetaan ilman pyytämistä eikä edes peritä rahaa siitä! Kadulla joku paikallinen mies soitti jopa hotellillemme ja kysyi meille ohjeet sinne, kun ei löydetty. Olin jo tuttuun tapaan miettimässä mitähän tuolle pitää maksaa avusta (Egypti...), mutta neuvojen jälkeen hän vain lähti pois. Ja löysimme hotellin!
Matkaväsy yllätti myös nopeasti ja kahdeksan jälkeen lähdimmekin takaisin hotellille, pesulle ja rauhottumaan. Huomenna on tarkoitus käydä katsomassa Maoa ja kiellettyä kaupunkia, sekä nautiskella lisää pikkukujien tunnelmista. Turhaa shoppailua vältän muutaman päivän että lomabudjetti pysyisi aisoissa, mutta jätskin ajattelin nauttia jos tarpeeksi helle tulee. Nyt hörpin vihreää teetä hotellin sängyllä ja odotan innolla huomista, niin paljon nähtävää – ja kerrankin – niin paljon aikaa!

su 29.5.2011        Peking, päivä 2.

Herääminen kahdeksan jälkeen oli helppoa ja tuntui luontevalta, vaikka Suomessa kello oli vasta kolme yöllä. Aamupalalle menimme yhdeksältä. Se oli mennyt minuutti sitten kiinni, mutta saimme luvan hakea buffetista evästä vielä, kiinalaista semmoista. Kaupunkiin päästyämme kävelimme Tian’amnen aukion läpi ja hermoistuimme kun minnekään ei saanut mennä käsilaukun kanssa. Ekat paikat skippasimme, mutta sitten luovutimme ja kävimme viemässä laukun säilöön, kylläkin ensin taskut täytettyä kaikella arvokkaalla. Kielletty kaupunki oli valtava, siis ihan valtava. Meni pari tuntia kävellä se päästä päähän välillä pysähedellen kuvaamaan, syömään evästä ja katselemaan kiinalaisten hortoilemista. Hauskaa oli myös se, että kun otimme kuvia paikallisista nähtävyyksistä, niin paikalliset tuli ottamaan kuvia meistä! Oikeasti, poseerasimme jopa kiinalaisen naisen kanssa kun hänen ystävänsä otti meistä kuvan. Alueella oli näkemistä paljon ja kun jatkoimme vielä kaupungin pohjoispuolella olevaan puutarhaan, tuli vastapainoa koristeluille ja kivelle hienoista puista ja istutuksista. Puutarha oli nimeltään mietiskelypuisto ja tunnelma siellä oli rauhallinen ja viihtyisä. Kiipesimme huipulle ja kävimme katsomassa kaikki kolme pagodia, koristeellisia ja hienoja nekin, kuten täällä näyttää kaikki olevan. Maisemat kaupungin ylle olivat myös loistavat, suosittelen! Hakkaa alle euron sisäänpääsymaksulla vr:n asemien vessat mennen tullen (sama hintaluokka).

Kiertelyn jälkeen menimme kävellen takaisin kielletyn kaupungin kaakkoispuolelle ja kiertelimme eri hutongeissa kuin edellisenä päivänä. Oli hienoa kun puiston jälkeen tuli vilkas pikkukuja täynnä paikallisia ja sen jälkeen iso valomainos-multihotelli-alue ja lopuksi vielä myyntikojuja pursuava ruokakatu. Niin monta erilaista Pekingiä parin tunnin sisällä! Päivällä tuli käveltyä se 10km vähintään, jalat puutuneina ostimme illaksi erilaisia limakarkkeja, kuivattuja lihoja, kokonaisen säilötyn broilerin, mustekalapaloja ja niitä viiriäisenmunia – kaikki siis säilöttynä ja tyhjiöpakattuna. Maku oli silti hyvä, muissa paitsi yhdessä hyytelömellissä :P Vettä muuten menee monta litraa päivässä, tai no, osa siitä on vihreää teetä ja osa kokista, mutta juomaa kuitenkin. Vaikkei täällä edes paista aurinko kuin välillä vain. Lämmintä on silti.

Nyt pitäs keksiä mistä saa taas lisää vaatetta, kun ne matkatavarat ei saavu kun ensi viikon puolivälissä ehkä. Yksi alusvaatesetti turhauttaa pestä ja kuivattaa joka ilta, ja kun paita pitää joko pestä joka ilta tai kuivata hiustenkuivaajalla, niin ei ole kaukana että ostan pari vaatetta lisää. Huomenna pitää ehkä kyllä treenikamat hankkia että pääsee käväsemään salillakin, nyt on vain farkut ja shortsit. Ja samat lenkkarit, sandaalit olis ollu kans kivat. Mutta hyvin on pärjätty ja ehkä ne kamppeetkin joskus tulee! Nyt pesulle ja pötkölleen.

ma 30.5.2011    Peking, 3. päivä

Ei näkynyt matkatavaroita tänäänkään, jospa huomenna tulis kamppeet kun kuulemma niin on Finnair luvannut. Aamusta väsytti hirveästi, kun edellisenä yönä nukuttiin taas vähän vähemmän ja valvottiin enemmän. MIeli kuitenkin alkoi virkistyä päästessämme Beijing Amusement parkiin. Puisto oli valtava disney worldin kopio (kuulemma, en ole käynyt), mutta hinnoittelu vei vähän intoa ravata laitteissa - joka paikkaan piti ostaa oma lippunsa. Kävimme kuitenkin vuoristoradalla ajelemassa, Jurassic park- teemaradalla ja hurricanessa, jonka avulla kultani sai lievän pahoinvointikohtauksen ja erilaisia pelkotiloja. Hengissä selvittiin ja ison alueen kiertely ja ihmettely vei monta tuntia, välissä poikkesimme myös 2€:n kinkkipikaruoalla ja samanhintaisella jäätelöllä. Osa laitteista oli kiinni ja väkeä todella vähän, joten jos ei välitä ruuhkasta, mutta haluaa pari jännää vuoristorataa, niin kannattaa käydä!

Puiston jälkeen suunnistimme kaupunkiin ja etsimme apteekin, jolla täydensin matkapakkauksia, kun osa lääkkeistä oli rinkassa. Sitten alkoikin treenihousujen ja salin metsästys. Ensimmäinen löytyi nopeasti, toinen vähän hitaammin. Housut löytyi jostain silk streetiltä, 1500 muka hinta (160e), meille vain 350 (37e) ja lopulta sain housut minitinkaamisen jälkeen 7,5 eurolla. Halvemmallakin olisi varmasti lähtenyt, mutta ei jaksanut.
Jaksamisesta puheen ollen, etsimme salia yli 3 tuntia. Kartalta, taksikuskilta, ohikulkijoilta ja vaikka keltä apua kysyen kävelimme monta kilometriä eri metropysäkkien ympäristössä ja lopulta löysimme salin - joka ei ollut vielä valmis. Hieno länsimaalainen kuntokeskus, johon piti ostaa jäsenyys ym. Testaamaan olisimme pääseet, kun mainitsemattomasta syystä omistimme kiinteistönvälittäjän käyntikortin ja väitimme olevamme muuttamassa pekingiin. Treenikamppeet eivät kuitenkaan olleet tarpeeksi hienot, joten jäi menemättä. Näimme kuitenkin monta salilaitetta ja energiavarastot nollilla menimme hienon hienoon 9€ buffettiin syömään. Kallis paikalliseksi, mutta ruokalajeja oli 30+ alkuruokaa, 15-20 lämmintä ruokaa ja kymmeniä eri jälkiruokakeksejä, hedelmiä ym. myös kahvi, olut, paikallinen kuohari, konjakki ja muut juomat kuuluivat hintaan. Eli syötyä tuli ja mielikin parani, ehkä huomenna tai ylihuomenna löytäisi sen salinkin jostain.
Oli myös hauskaa, kun paikallinen tarjoilijapoika innostui Tuomaksen lihaksista ja ensin viisi kertaa ihmeteltyään, puristeltuaan ja vertailtuaan oman jalan ja Tuomaksen käden kokoa, hän vielä halusi ottaa kuvia. Kolme kertaa räpsäisin kuvan, jossa tarjoilijapoika vertasi hauistaan Tuomaksen hauikseen. Kivaa muuten, mutta ihan kesken ruokailun ei olisi tarvinnut tulla kuvia pyytämään. Minä vastaavasti sain kaunista kommenttia paikalliselta naiselta, joka arveli kokoni olevan XL. Lohdukseni voin sanoa, että myyjä näki vain ylävartalon silloin ja lopulta M- kokoiset housut olisivat olleet sopivat.
Hotellille pääsimme taas vasta yhdeksän jälkeen ja kun huomenna on herätys jo seiskalta, niin alkaa tiukkaa tehdä valvomisen kanssa. Ehkä pitää ottaa pienet päikkärit retkibussissa huomenna.

ti 31.5.2011        Peking, päivä 4.

Tänään meidät noudettiin kiinan muurille hotellilta kahdeksan aikaan. Opas oli pirteä, matka kesti reilun tunnin ja välissä käytiin ming tombeilla sekä jadetehtaalla. Muurilla kävelyaikaa oli pari tuntia, ja enemmänkin olisi voinut olla, sillä näkymät olivat upeat! Kävimme semmoisessa suunnassa, jossa ei paljoa muita turisteja näkynyt, sekä löysimme piilopaikan, jossa söimme välipalan auringonpaisteesta ja upeasta maisemasta nauttien. Ihan huippu paikka! Paluumatkalla kävimme lounaalla, buffet kuului hintaan mukaan. Sen jälkeen vielä teeseremonia ja pari ilmaista näytepakettia teetä ja hotellille. Meitä oli ryhmässä vain meidän lisäksi pariskunta jenkeistä, joten saimme erittäin henkilökohtaista opastusta. Hintaa reissulle ruokineen tuli 18€ /hlö.
Hotellilta lähdimme salinmetsästykseen taas, ja ihme ja kumma löysimme sellaisen melkein heti (kartan avulla, kiitos googlemap). Ongelmaksi osoittautuikin vain se, että meitä ei huolittu sisään! Pudisteltiin päätä ja näytettiin ulos, kun samaan aikaan tulleet paikalliset kyllä menivät treenille. Pienen kärtyn saattelemana menimme metrolla kakkosvaihtoehtoon, joka olikin hieno ja hyvä treenipaikka. Eka kerta ilmainen, toinen kertakäynti perjantaille 7€, keskimäärin siis halpa ja sali moderni (ei nyt olis tarvinnu olla, mutta kuitenkin). Salin jälkeen menimme bongaamaamme sushi express- linjalle ja unohdimme jälleen kerran säästöbudjetin. Tosin ravintolassa selvisi, että 19 lautasellista sushia/salaattia/jälkkäriä maksoi 11€ kahdelle. Joka lautasella oli kaksi isoa sushia tai salaattia ja merenelävää. Kulta otti myös kakkupalan, jota juustokakuksi haukuttiin, muttei ihan sitä ollut. Tee ja lisukkeet kuuluivat hintaan. Tämän jälkeen haimme eväät viereisestä kalliin näköisestä kaupasta ja totesimme että 8€ riittää pitkälle. Oikeasti pitkälle. Saimme pari pientä pussia pähkinöitä, kuivahedelmiä, kolme lautasellista sushia (kymmeniä siis), paria eri hedelmää pienet pussilliset, leipäpaketin ja hieman leikkelettä. Ainakin. Eri parin kerran ruoat kahdelle. Aamulla onkin tarkoitus suunnistaa kesäpalatsia ihailemaan, piknikkiä viettämään ja polkuveneillä hieman urheilemaan.
Kello on taas kymmenen ja päästiin vasta hotellille. Ihan käsittämättömän paljon hieno nähtävää ja tekemistä, ei voi tajuta minne katoaa aina yhtäkkiä koko pitkä päivä.

ke 1.6.2011    Peking, päivä 5.

Tänään ei ollut kiire muualle kuin aamupalalle, joten sen syötyämme menimme takaisin nukkumaan. Tunnin "päiväunet" ja sitten metrolla kohti Kesäpalatsia. Saimme AirAsian kiinni ennen lähtöämme ja he sanoivat että laukut on kyllä ollu pari päivää heillä, mutta meidän puhelimet eivät ole päästäneet soittoja läpi. Paskapuhetta sanon minä. Mulle tuli hälärikin sieltä, joten läpi meni. Myös Tuomaksen numero oli lapussa, samoin hotellin nimi ja osoite. On kumma ettei kiinalaiset osaa soittaa matkapuhelimeen saati saman kaupungin hotelliin...

Kesäpalatsilla oli hirveä ruuhka portilla, joten kävelimme kukkulaa ylös ja etsimme rauhallisen paikan, jossa pidimme oman sushi-hedelmä -piknikin. Susheja sai 0,5e-2e rasiallisen (8 isoa tai 18 pientä), samoin hedelmiä oli montaa sorttia rasiassa valmispaloina, hintaa alle 2e. Herkuteltuamme ja rentouduttuamme kävelimme temppeleiden kautta upeaa maisemaa ihaillen pari tuntia. Välillä ostettiin mehujäät ja kokikset herkuiksi ja matka jatku! Vettä meni pelkästään ekan 3 tunnin aikana pari litraa molemmilla, juoda piti koska oli kuuma ja koko ajan oltiin liikkeessä. Maisemat ja temppelit olivat upeita kunhan jaksoi mennä vähän syrjemmäs turistialueelta, monet ei onneksi jaksaneet kävellä kilometriä puistoon päin. upein maisema oli pienen joen ranta, jossa oli kallioreuna ja puiden oksat roikkuivat kauniisti veden päällä. Todella upeaa ja romanttista.
Kesäpalatsin jälkeen menimme kaupunkiin päin syömään. Vaelsimme paikallisen, köyhemmän asuinalueen läpi ja etsimme ruokapaikan. Tällä kertaa tuuri oli vähän huonompi, sillä "special meat" oli läskipaloja rasvaliemessä.. Sain ehkä kolmen lihapalan verran noukittua syötävää ja salaattia sekä hedelmiä lisäksi. Onneksi kaupasta lähti mukaan kaikenlaista pientä naposteltavaa taas, kuten kuivaalihaa, säilöttyjä lihoja ja hedelmiä sekä hyytelöpaloja. Ruoka maksoi kuitenkin vain 3€ kaikkineen ja lisälihat omasta pussista alle euron, joten ei se kalliiksi tullut. Hullaannuimme myös paikallisessa supermarketissa, josta ostimme kassillisen evästä (samaa kuivamuonaa seuraavalle kentälle, nuudelikeittoa, kokonaisen kanan, hyytelöjuoman, pari kolaa, 3l vettä, dragon fruitin ym.) alle kympillä. Nyt on Hong Kongin kentälle eväät yön yli pysähdystä varten (Saa nähä syönkö ne ennen sitä :D).

Hotellilla olimme ekaa kertaa jo kasilta ja saimme rauhassa tehdä iltapalan, hörppiä vihreää teetä useamman kupin ja suunnitella kerrankin mitä pukea päälle, sillä rinkat olivat tulleet! Olikin jo aika, turhautti pestä joka ilta alusvaatteet seuraavaa päivää varten. Kultakin on joutunut hiustenkuivaajalla aina kuivaamaan kamppeensa että on ollut puhdasta päällepantavaa. Enää ei tarvi! Ja peukut ylös ettei seuraavalla lennolla jää taas kamat matkasta...

t

to 2.6.2011    Peking, päivä 6.

Aamupalan jälkeen päätimme ottaa taas vähän rennommin ja hengailimme hotellihuoneessa reilun tunnin ennen kuin lähdimme liikenteeseen. Ensimmäinen etappi oli Taivaallisen rauhan temppeli. Korkea, monikerroksinen ja koristeltu vanha pagodi pihalla oli upea näky. Kiersimme sen myötäpäivään ympäri, kuten paikalliset, tietämättä miksi. Lähistöllä oli myös Valkopilvien temppeli, joka osoittautuikin isoksi alueeksi, Taolaisuuden keskukseksi, jonka sisäpihalla oli lukuisia pienempiä temppeleitä ja patsaita. Kiertelimme aluetta reilun tunnin ihaillen ja salakuvia räpsien, kunnes piti mennä käymään lounaalla. Tällä kertaa tiirailimme tarkkaan kuvia, jotta saisimme käsityksen mitä lihaa on kyseessä. Kulta otti "kanaa" joka osoittautui ruskistetuiksi, sisältä valkoisiksi läskipaloiksi. Hyi että taas. Onneksi oli nuudeli-lihakeitto toiseksi ruoaksi ja mulla jotain oikeaa kanaa, niin sai vähän nälkää pois.

Ruoan jälkeen lähdimme metsästämään ostoskeskusta, jota ei koskaan löytynyt. Pitkän kävelyn jälkeen suuntasimme tuttuun paikkaan kiertelemään ja istuskelemaan. Päiväruoaksi meni paikallisen pikaruokalan kastike, riisi, salaatti, juoma ja jotain muuta pientä. Hinnaksi 4€ koko annos. Ja ruokaa oli paljon, yli jäi molemmilta. Kotiin ajateltiin kuitenkin ottaa vielä susheja lähikaupasta, samoin hedelmiä. Illalla sitten keittelimme teetä ja rentouduimme toistemme kipeitä jalkapohjia hieroen. Onegelmaksi osoittautui päivän aikana huonon suunnistustaidon lisäksi minun kipeäksi menevä silmä, ja pelkäsin saavani silmätulehduksen. Olin juuri vaihtanut uudet piilarit ja muistissa oli edellinen tulehdus, joten ei ihme että jännitti. Hotellilla otin piilarit pois ja ajattelin että yön aikana se helpottaa. Saa nähdä, en odota niin innolla huomista tällä kertaa, kun pelottaa.

pe 3.6.2011        Peking, päivä 7.

Yöllä heräsin hirveään kipuun silmässä. Sitä särki ja kyyneleet valui pitkin poskia. Voin rehellisesti sanoa että kovin kipu ikinä. Niistin rullallisen paperia, kun kyneleet valui nenään ja silmä oli koko ajan kipeä. Sain jotenkin nukuttua kuitenkin ja aamulla teippasin silmän paksulla tupolla harsotaitosta, jotta valo ei pääsisi siihen. Jos verhot oli kiinni ja valot pois, siihen sattui. Jos molemmat silmät oli kiinni ja lisäksi tuppo silmän päällä, siihen silti vähän sattui. Valoa kohti ei voinut edes katsoa, ilman aurinkolaseja ei voinut olla silmät auki edes hämärässä huoneessa. Voi perhana sentään.
Onneksi oli ollut silmätautien kurssi pari viikkoa sitten ja tentti meni hyvin, osasin nimittäin diagnosoida itselleni fotokeratiitin. SIlmä oli punainen ja turvonnut, mutta ei rähminyt. Kloramfenikoli-tippoja tarvisin, joten apteekkia etsimään. Iltaa kohti silmä parani niin, että pystyin ottaan tupon pois silmän päältä ja olla hämärässä ilman aurinkolasejakin. Tippoja sain, mutta aika tujuja, täälläpäin ei tunneta mitään välimallin lääkettä näköjään. En kuitenkaan ota riskiä että rikkoontuneeseen silmään tulisi vielä bakteerikin täällä saastekaupungissa, joten laitan tippoja orjallisesti silmään.
Päivällä kävimme pankissa vaihtamassa Indonesian reissuun dollareita, kun niitä kentällä tarvii jo jos maahan haluaa päästä. MIstään ei vain tuntunut saavan! Sitten avasimme Tuomakselle tilin Bank of Chinaan, näin saimme satasen vaihdettua ja vielä hyvällä kurssilla :) Sen jälkeen suuntasimme salille uuteen treeniin. Hinta oli noussut Power Gymillä 98:aan, eli kymmpi kerrasta Kiinassa! Saimme kuitenkin 68 hintaan kun sanoimme että niin viimeksi kerrottiin. Treeni sujui hyvin, sen jälkeen olikin hyvä tankata taas vähän sushia. Olen niin koukussa tuohon sushi express -linjaan! 70 senttiä pieni lautasellinen sushia, sashimia, keittoa, juoma, jälkkäri ym. Söimme mahat täyteen herkkuja 5,5€ /hlö. Suomessa siihen hintaan saisi neljäsosan tuosta määrästä, jos sitäkään.
Hotellille kävelessämme söimme vielä mehujäät (ihan kuten joka päivä) ja aloimme pakata. Hirveän nopeaa meni aika, eka viikko on jo takana ja Indonesian 6 päivää edessä :D Huomenna vielä pieni puistokierros ja buffettiin, että jaksaa pitkän pitkän lentomatkan, johon kuuluu 14h yöunet HongKongin kentällä. Nyt mennään käymään Hot Pot- ravintolassa, Pekingin ankka ei houkutellut, kun viime kerta on tuoreessa muistissa (yli puolet läskiä), joten tuo toinen peruseväs tulee testattua nyt illalla.  Uskon että on hyvää!

la 4.6.2011        Peking ja Hong Kong, päivä 8.
Yöllä ei sitten nukuttu, kun olo oli niin kurja. SIlmään sattui, oli kova flunssa ja tuuletin sekä käytävän ihmiset häiritsivät unia. Aamupalan jälkeen kävimme kävelemässä Maan Alttarin puistossa, jossa sattui olemaan jotkut terveysmessut samalla. Sen jälkeen buffettiin tankkaamaan, jotta jaksettais koneen evääseen asti. Paikallinen Rax sisälsi hirveästi kaikkea oikeaa herkkuruokaa, hedelmiä sekä vähän vähemmän terveellistä mättöä. Hintaa n.5€.

Olo meni flunssaisemmaksi koko ajan ja mahakin sekaisin. Lisäksi tuli pahoinvointia. Myöhemmin nousi myös kuume ja lentokoneen laskeutuessa HongKongiin, itkin koko matkan kun tuntui että korvat räjähtävät irti. Väänsin jotain tuppoja nenään että pystyi edes viis minuuttia olemaan niistämättä. Kulta ehdotti tulevana tohtorina (ei se vielä lääkikseen ole hakenut, mutta tän jälkeen kyllä) Dengue- kuumetta. Minua kun nuo sääsket on syöneet ihan hirveästi tällä lomalla, niin herkullinen veri taitaa olla.
Fiilis on kuitenkin ok, kun tietää että kohta pääsee balille, silmä alkaa rauhottua ja eiköhän tämä kuume tästä helpota. Nyt yöunia yrittämään kentän penkeillä, kun seuraava lento lähtee vasta aamulla!

Tuomaksen fiilikset ekasta lomakohteesta:

Pekingistä ei  ollut oikeastaan muuta odotusta kun mielettömät nähtävyydet joita on tullut ihailtua joka mediasta aina. Nähtävyyksien lisäksi ei ollut muuta tietoa kun että siellä on  4 kertaa enemmän ihmisiä kuin suomessa.

Nyt viikon jälkeen voin sanoa että Pekingiin tulen(tullaan=) matkustamaan vielä uudestaan. Ihan mieletön paikka! Ihmiset olivat mukavia, auttavaisia, iloisia, hintataso halpa( ainakin näin länkkärin silmistä), nähtävyyksiä, shoppailumahdollisuuksia, loistavaa ruokaa.. Kaikille siis jotain.

Ja ne nähtävydet. Ei mitään jakoa että viikon aikana näkee kaikkea. Varaa siis aikaa jos Pekingiin nokkasi vie. Tuli kyllä muutama syvä hengenveto vedettyä kun muutama sata metriä kiinan muuria oltiin menty ylöspäin, ja kääntyi katsomaan maisemaa. Ei löydy sanoja, kokekaa se itse. Temppelit ja rakennukset keisareiden ajoilta(ja uudemmatkin rakennukset) on niin hienoja että ajattelin tulevaisuudessa ounasjokivarteen anoa lupaa rakentaa samalla tyylillä. Antoi vähän perspektiiviä suomalaisen sekä kiinalaisen arkitehtuurin väliltä.Taivaallisen rauhan aukio, kielletty kaupunki, ming tombsit.. Aivan käsittämättömän hienoja paikkoja.
Kiinalaisen ruoan ystävänä paikallinen ravintolatarjonta kiinnosti paljon, eikä pettymyksiä tullut tälläkään saralla. Sushia tuli vedettyä 5 kertaa vaikka ois pitänyt jättää se tietysti sen syntymaahan, mutta löyty ihan mieletön hihnapaikka jossa oli japanilaiset kokit. Perus safkat yllättävän lähellä suomen kiinalaistarjontaa, chiliä toki hitusen menee enemmän. Kekseliäämpiä, todella hyviä ruokia sai vähän kalliimmista ravintoloista samoilla perusraaka-aineilla, kastikkeet ja lisukkeet yleensä parempia. Teetä olen aina juonut, tämän viikon jälkeen juon paljon enemmän. Hyvää tai edes kelvollista kahvia ei ollut kun länkkäripaikoissa, ja niihin me ei mennä, joten teetä tuli vedettyä päivittäin aika paljon ja koukutti pahasti.

Yksi asia mikä pisti silmään oli se että yhden yhtä spurgua en nähnyt viikon aikana, enkä yhtään julkisilla paikoilla juopottelevia ihmisiä. Kiellettyä tuo ilmeisestikin Pekingissä oli. Roskiakaan ei juurikaan ollut. Pakko myöntää että vaikka öisin illalla ja yöllä liikuttiin metroissa ja vaikka minkälaisissa alikulkutunneleissa, enemmän tulee olkapään yli vilkaistua kotosuomessa samoissa tilanteissa. Ei käynyt edes mielessä että jotain vois tapahtua.  Toki turvallisuuden tunnetta ja pikkurikollisten mielihaluja vähensi myös esim. pankeissa vartija pistooli vyöllä ja pamppu kädessa sekä lentokentällä nuoret vartijanalut konekiväärit kädessä.

Ostosmahdollisuuksia oli ihan kaikille. China mall on 2 kertaa American mallin kokoinen, ja se on jo pirun iso. Kymmeniä jättimäisä ostoskeskuksia käytiin läpi, tarjontaa i love pekingistä Guggiin. Eli halpaa ja ökykallista. Piti molemmin puolin tsempata toista ohittamaan tietyt kaupat ettei lomakassa mene heti eka paikassa.
Jotain negaativista kuitenkin, saastetta on paljon, köyhyyttä ja paikallisilla oli outoja tapoja jotka hieman ihmetyttivät aluksi. Esim ravintoissa voi sylkeä lattioille. Mutta kaikista eniten kauhua herätti paikallisten miesten tapa vetää paita mahan yli kuumina päivinä, eli kuljetaa vatsa paljaana. Väkisinkin tuli visioita että jos tuo tapa rantautuu suomeen, niin se ei palvele kyllä ketään.

Kaikien kaikkiaan mahtava paikka! Ai niin, paikka soveltuu myös loistavasti niille, jotka nuorille tai kokeneemmallekkin salikansalle jotka ovat rakentaneet edes hitusen lihasta sekä tykkäävät huomiosta tai omaavat huonon itsetunnon, sen lupaan! =)

Nyt ollaan Hong Kongin kentällä, Indonesia ja Balin kyyti lähtee tuossa reilun 10 tunnin päästä, jos yrittäis vaikka vähän nukkua.  Terveistä kaikille, ne jotka tekstaa tai soittaa, älkää vetäkö herneitä jos en vastaa. Syy siihen on yksinkertainen: a) se saattaa olla todella kallista b) olen lomalla enkä aina luurin päässä. =)
Palataan taas!

1. Kuulostaapa mahtavalta teidän loma, kaikesta alkutakkuilusta ja Sannan kipeilystä huolimatta. Turvallista ja antoisaa matkan jatkoa! Täällä elellään hengessä mukana! :) (Heidi-serkku)

2. No johan näitä matkapäivityksiä on innolla odotettukin! Toivottavasti Sannalla on jo olo parantunut.

, Nadja

3. Moikka reissaajat. Mielenkiintoista on näköjään ollut tähän asti ja varmaan mielenkiintoisena jatkuukin - toivottavasti ette pahemmin sairastele (enää..). Sanna, olet aina ollut ennakkoluuloton erilaisten ruokien suhteen (hyvä niin), mutta muista, ettei matkalla ehkä ihan kaikkea tartte maistaa ;D
    Mukavaa reissua ja odotellaan innolla lisää matkapäiväkirjaa, toivottelee Sannan kotiväki Taivaan Tulien kaupungista

4. En mä nyt ihan kaikkea uskalla syödä, ankerias oli ehkä hurjinta tuolla. Tai ei sitä kyllä tiedä, mitä oikeasti söi kun kuvan perusteella osti, hyvää oli enimmäkseen! Olo on jo paljon parempi ja eka päivä biitsillä takana. Huomenna kokopäiväreissulla ihailemaan Balin muita maisemia oman taksin avulla :)

5. Hei Nainen!
    Katsasta tarkkaan bali ja sen treeni mahdollisuudet.. Haluun kuulla paikasta kaiken :)

Nim. Pian Balille muuttamassa ;)

6. Tosi upeita kuvia ja kivaa kertomusta! Lisää vaan =)