lauantai 9. heinäkuuta 2011

Havaiji

Ti 28.6.2011        Havaiji, päivä 33.

Honoluluun laskeutuessamme kiirehdimme jatkolentopaikalle ja yllätyimme suuresti kun tiskiltä huomautettiin että lento on huomenna. Mitä ihmettä?!? Pienen pähkäilyn jälkeen tajusin että mehän lennettiin vuorokausirajan yli ja elämme samaa päivää kuin eilen. Olo oli harvinaisen sekava ja omituinen. Otimme kuitenkin shuttle bussin Waikikille ja kiitin mielessäni yhdestä lisälomapäivästä. Waikikiin mennessä kysyimme bussioppaalta yöpaikkaa ja meidät nakattiin pienen hotellin aulaan. Reppureissaajille tarkoitettu dormi oli tyhjä ja saimme kahdestaan neljän hengen siistin huoneen 55€ hintaan. Ei paha hinta lisälomasta. Päivä vietettiin sitten Waikikilla! Maistelimme muuten miljoonassa kaupassa paikallisia herkkukeksiä, olivat ihan käsittämättömän hyviä ja meni varmaan kolme kokonaista niiden maistiaispalojen muodossa. Suosittelen! Ja me tietenkin ostettiin muutama matkalle mukaan kun oli niin hyvää.

Ensin mentiin kiinalaiselle lounaalle, hintaa isolle lautaselle ja teelle tuli viiden euron verran. Eihän tämä niin kallista ole. Amerikassa kaikki on isompaa, jopa juomat. Kaupan valmisruoan mukaan sai 75 sentillä ison hanalimsan ja se limsa oli todellakin iso. Ainakin 7,5dl ja vielä isompia nähtiin. Kaikki myydään jätti- tai kimppapaketeissa ja annoskoot kasvoivat heti reilusti Japaniin verrattuna. Otimme myös tunnin verran iltaäpäiväaurinkoa Waikikin hiekkarannalla, jossa oli kyllä muutama muukin ihminen. Koko päivän vain ihmettelin kuinka hassulta tuntui elää samaa päivää toista kertaa, nuorruinko mä nyt sitten päivällä vai vanhenin vai miten se menee?

Illalla kävimme katsomassa kaunista auringonlaskua ja sitten raahauduimme väsyneinä hotellillemme. Menimme sängylle puoli yhdeksän aikaan vaatteet päällä päiväpeiton päälle hetkeksi ja ennen kuin kumpikaan tajusi mitään, nukahdimme. Eka herätys oli kympin jälkeen ihan pirteänä, mutta silti nukahdimme heti uudestaan. Sitten vielä kerran kahdentoista jälkeen ylös, luulimme molemmat että on jo seuraava päivä, mutta ei kuitenkaan. Ajattelin että nukutaan nytten ku väsyttää ja jäimme samaan asentoon sängylle. Uni tuli melkein heti uudestaan ja 11h jälkeen nousimme "iltapesulle" ja aamunpalalle.

Ke 29.6.2011        Havaiji, päivä 34.

Aamulla meidät ohjattiin reppureissaajien omaan keittiöön, jossa saimme paistaa munia ja paahtaa leipää aamupalaksi. Molempia meni paljon, samoin kahvia. Sitten kyyti tuli ja vei meidät lentokentälle, jossa pikkuriikkinen matkustajakone vei meidät määränpäähämme, Big Islandille.

Konaan laskeuduttuamme menimme autovuokraamoon lunastamaan automme. Yllätys oli suuri, kun jouduimme ostamaan vielä kalliin vakuutuksen siihen, tästä ei ollut mitään mainintaa missään! Pienen harmistelun jälkeen ostimme kuitenkin perusedullisen vakuutuksen, joka kattaa pienet mokat ja toivomme ettei isoa kolaria satu, muuten jäämme kuuraamaan autoja loppuvuodeksi. Ajaminen täällä on muuten iisiä, liikenne on rauhallista ja säännöt lähes samat kuin suomessa. Ensin 10 dollarin herkkulounasbuffetille täyttämään maha ja sitten grey sand - beachille ottamaan taas iltaäpäiväaurinkoa hetkeksi. Pilviä on taivas täynnä mutta keli lämmin, niin rentoa oli että kulta nukahti taas. Mistä tuota unta riittää?

Rannan jälkeen menimme kiertelemään autolla kaupunkia ja löysimme paikalliset jättimarketin. Innoissamme lähdimme ruokaostoksille tulevia hostelliöitä ajatellen. Kaupassa oli kuitenkin vain murto-osa ruokapuolta ja sekin erittäin epäterveellistä. Keksejä, karkkeja ja limsoja ym. joka hylly täynnä. Jättipaketteja kaikki vieläpä. Kolme 2l kokista lähti 4 dollarin hintaan ja samoin otettiin valmispurkkiruokia ja leipää ja munia. Pari pussia Jelly Belly karkkeja lähti myös matkaan, parhaita nameja ikinä ja puolet halvempia kuin lentokentillä. Ja okei, viinipullo ostettiin myös...

Halusimme tänään käydä pitkästä aikaa salilla ja etsimme sellaisen seuraavaksi. 15 dollaria oli kova hinta, mutta sali loistava ja melkein parin tunnin treenin jälkeen oli pitkästä aikaa urheilullinen olo. Treeni kulki ihmeen hyvin aikaerorasituksesta ja matkustuksesta huolimatta ja salin jälkeen lähdimme etsimään yöpaikkaamme. Löysimme sen, mutta joku oli mokannut ja meillä ei ollut huonetta. Meille levitettiin sohva olohuoneesta ja saimme yön ilmaisena, tällä rahalla sai kuitattua muutaman päivän autovakuutuksen onneksi. Rentoa oleskelua, viiniä, karkkeja ja keksiä jälkkäriksi purkkiruoan jälkeen ja riippumatossa hengailua - ihana päivä! Huomenna Big island turnee jatkuu ja suunnistamme aamupiknikin jälkeen nokan kohti tulivuorta!

To 30.6.2011        Havaiji, päivä 35.

Yöllä tuli heräiltyä lukemattomia kertoja, kun aina joku joko tuli asuntoon, kävi vessassa, kävi keittiössä tai sitten jo heräsi (ennen kuutta ekat). Silti nukuttiin kohtuu sikeästi ja puoli yhdeksältä piti nousta lopulta ylös ihan oikeasti. Saimme lahjaksi pari papaijaa yhdeltä asukilta (ehkä se, joka vahingossa varasi meidän huoneen muille, en ole ihan varma), joten pilkoin ne matkaan ja lähdimme kohti Magic sand beachia.

Rannalla oli melko hiljaista vielä puoli kymmenen aikaan, joten varasimme paikat ja aloimme piknikille. Papaijaa, kanelimuffinsseja sekä raejuustoa syötiin iso kasa. Tunti nautittiin aamupäivän auringosta ja jatkettiin sitten ylös vuorelle Captain Cookia ja muita pienempiä kyliä kohti. Konan omat kahvit piti nauttia tauolla kahvilassa ja sitten Pu'uhonua heritage - alueelle ihailemaan uskomattomia maisemia ja tutustumaan Havaijin historiaan. Maisemat olivat oikeasti ihan uskomattomat; hiekkaa, palmuja, laavakiveä, kiviraunioita, uudistettuja rakennuksia ja puupatsaita ym. joka paikassa. Otin ainakin miljoona kuvaa! Sitten automatka kohti saaren eteläkärkeä lounasta etsimään.

Reitillä vaihtui maisemat koko ajan. Välillä oli rantamaisema, välillä vuoria ja upeat näkymät alas rannikolle. Ensin tuli palmuja, minuutin päästä tiheä metsä ja yhtäkkiä oli ihan autiota ja karua kivikkoa (vanha laava-alue). Otin matkallakin miljoona kuvaa. Lounaalla käytiin perinteisessä jenkkien tienvarsiravintolassa syömässä kanan rintafileleivät ja itse tehtyjä sipsejä. Lounaslistalta tuo oli terveellisin ja hintaa tuli 7dollaria. Sitten jatkui matka tulivuorelle, kylläkin välissä piipahdimme myös Black sand beachille kävelemään. Olen nimittäin ihastellut rantaa kuvissa ja nyt sitten oli pakko käydä siellä. Ranta on täysin mustaa/tumman harmaata hiekkaa, hieno kontrasti aamun valkoiselle hiekalle. Vihreää hiekkaa on myös saarella, mutta vähän mutkan takana, joten se jätettiin väliin.

Viiden aikaan saavuimme Volcanoe national parkiin ja kävimme pikaisesti hakemassa esitteet turisti-infosta. Ei aktiivisia laavavirtoja tällä kertaa - plääh. No, onneksi tulivuori on aktiivisella päällä, niin aktiivisella että puolet sitä kiertävästä tiestä on suljettu myrkyllisten kaasupäästöjen takia. Kävimme katselemassa kraateria ja sieltä tupruttavaa kaasua parilla eri näköalapaikalla. Uskomaton kokemus, kävin jopa puolen metrin päässä höyryä tupruttavasta raosta, varoen hengittämästä kaasuja. Jännä paikka, huomenna tullaan uudestaan ja tutkitaan aluetta vielä paremmin!

Illemmalla etsittiin kylästä ruokapaikkaa, mutta hinnat oli niin taivaissa että ostettiin 10 dollarin kanapaketti (800g kuorrutettuja paloja) ja parsakaalta. Hedelmiä oltiin haettu jo aiemmin kahvifarmilta, josta saatiin mukaan konan kahvimaistelujen ja muffinssien lisäksi 5dollarin edestä papaijaa, banaania ja avokaadoa. Oltiin varauduttu myös 3x purkkiruoka-annoksilla ja leivällä sekä viiniä ja keksejä oli vielä jäljellä, joten ei tarvinnut ihan kaikkia rahoja tuhlata kalliiseen pikkukauppaan. Täällä ollaan kuitenkin pari päivää, niin onneksi varauduttiin! Mentiin kaupasta mökille tekemään eväät ja rentoutumaan pitkän päivän jälkeen. Ruoka oli hyvää, mökki hieno (paitsi torakoita oli vähän, ei se mitään) ja netti on käytössä. Aamulla ehkä aamiaiselle tai sitten kokataan itse, sen jälkeen päiväksi puistoon ja tulivuorelle. Varmasti upea päivä taas edessä.

Pe 1.7.2011        Havaiji, päivä 36.

Aamu alkoi lyhyiden unien jälkeen buffetaamiaisella. Leipiä, puuroa, muroja ja hedelmiä meni paljon 6dollarin hintaan, kaikki liha jäi puuttumaan kuitenkin mikä harmitti vähän tällaisia lihansyöjiä. Huomenna uudestaan ja munakas ekstraksi kotona. Aamiaisen jälkeen suunnistimme Lava Tubea katsomaa. Kylmä ja märkä pitkä laavakäytävä oli jännä ja sitä ympäröivä viidakko todella kaunista. HIenoa oli myös lyhyt kävely näköalatasanteelle viidakon läpi ihailemaan alle avautuvaa vanhaa kraateria.

Sen jälkeen pakattiin pieni eväspussi ja lähdettiin 8km kävelylle viidakon läpi rinnettä alas mutkitellen keskelle kraateria. Iso, kivinen kraateri oli uskomaton elämys. Sen päästä päähän kävelyyn meni reilu vartti vaikka tie oli helppokulkuinen. Tai olisi ollut, mutta piti mennä reitin ulkopuolelle kivikkoihin ja rotkoja katsomaan. Jännää oli kun höyryä pukkasi railoista ja maa alla mureni vähän välillä. Isoja lohkaraita oli tipahdellut syvemmälle ja mistään ei tiennyt paljonko alla oleva kivi kesti. Kaikki kesti, mutta pienellä potkulla sai testattua epävarmimmat paikat; kvii mureni potkasemalla hyvin. Pari tuntia meni kevyesti kivikolla istuessa ja olosta nauttiessa. Aurinkorasva jäi autolle kun aamulla satoi, joten nyt on vähän punakka olo (ei pahasti silti kuitenkaan), aurinko porotti nimittäin todella kuumasti pilvettömältä taivaalta.

Nälkäisenä kävelystä syötiin autoparkissa purkkiruokaa ja leipiä, minkä jälkeen vielä vähän kävelyä ja mökille lepäämään. Kuuden aikaan lähdettiin uudestaan katsomaan tulivuorta, sillä pimeässä laavan hehku näkyy hyvin savuavasta kraaterista. Kauniistihan se hehkuikin ja näytti jännittävältä, harmi vain että auringonlaskun aikaan on jo niin kylmä. Pilviä ei kyllä ollut, mistä plussaa. Sen jälkeen käytiin syömässä ihan ravintolaillallinen. Teriyakinautaa, valkosipulipottumuusi, kaalisalaatti, bataattikeitto ja crackeri + vesi = 8,2€. Löytyi siis halpa rafla vihdoin ja hyvää oli ku mikä :P Huomenna suunnataan aamusta HIloa kohti!

La 2.7.2011        Havaiji, päivä 37.

Päätimme mennä taas aamupalalle, jota ennen söimme munakkaan mökillä lihanpuutetta korvaamaan. Samalla luovutettiin huone ja lähdettiin kohti Hiloa. Matkalle sattui kivasti Macadamia pähkinä -tehdas, jossa käytiin maistiaisella (pari pientä palasta vain) ja heti Hiloon mentyä satuttiin candy factoryn luo, jossa lisää maistiaisia (keksejä, suklaa ja kahvia). Herkkuja oli jo paljon, mutta siitä huolimatta eksyin pieneen ja hienoon - kylläkin kalliiseen - karkkikauppaan. Nimittäin irtokarkkeina jelly bellyjä! Sai valita parhaita makuja ja ihan erejä mitä muualta, löytyi ice cream - edition esim. Parhaita herkkuja ikinä, 8€ edestä ekstrakalliita nameja lähti mukaan, hups.

Karkkireissun jälkeen menimme farmers marketille tuoreruokaostoksille. Bataattia, tomaattia, kurkkua, hedelmiä ja muuta tuoretta lähti mukaan, niitä viedään seuraavalle mökille kun lähistöllä ei ole kauppaa. Keli oli ollut sateinen tähän asti, joten nyt kun aurinko alkoi puolen päivän jälkeen paistaa, menimme meren rannalle puistoon löhöämään hetkeksi. Kävimme myös kauniissa japanityylisessä puutarha/puistossa, molemmat paikat todella kauniita ja kuvauksellisia. Sitten oli lounaan vuoro ja kiinalaiselle eksyttiin taasen.

Ruoan jälkeen etsimme hostellimme, joka oli keskellä kaupunkia. Pikainen sisäänkirjautuminen, kahvit ja heti liikenteeseen. Tarkoitus on käydä ostamassa parille päivälle kaikki eväät ja sitten salille ja auton tankkaus. Bensa oli 3,92 gallonalta, eli 3/4 pikkuauton tankkaus maksoi n.21 euroa. Ei paha. Sali löydettiin, mutta se oli mennyt kolmelta jo kiinni, huomenna aamulla uusi yritys. Harmistuneena mentiin Walmartiin ostoksille ja ostettiin vain vihanneksia, rasvatonta lihaa ja sokerittomia juomia ja eväitä. Iso kasa ruokaa on kyllä nyt, jotain 4 ostoskassillista... Toivottavasti keretään syömään kaikki ennen ku lähdetään kohti San Franciscoa kolmen päivän päästä! Illalla vielä paikallista "grilliruokaa"; riisiä, paahtopaistin siivuja, ruskea kastike ja kananmuna paistettuna. Mulle sopivan kokoinen annos maksoi 4€. Rahaa on palanut vähän enemmän kuin piti, mutta tankkaus on tullut halvemmaksi ja periaatteessa meillä on jo loppulomalle 80% eväistä ostettuna. Saa nähdä miten jatkossa nähtävyyksiin palaa käteistä, täällä kun ei pankit vaihda rahaa niin ei voi kauheasti tuhlailla tilitä, vaikea nimittäin siirtää sitä jo nostettua euroa täällä takaisin tilille :)

Su 3.7.2011        Havaiji, päivä 38.

Tänään olisi tarkoitus vaihtaa maisemat Honoka'an suuntaan, matkalla ihastellaan kaikkia luonnon ihmeitä. Ensin kuitenkin treenille. Kasilta heräsin ihmeen virkeänä ja ei tullut uni enää, joten yhdeksän aikaan oltiin jo syöty ja mentiin kohti salia. 15$ oli taas sisäänpääsy, perhanan kallista, mutta pakko se oli mennä kun oli tarkoitus. 1h 50min treenattiin ja ihan ok meni, tein vahingossa 10kg liian isolla painolla kyykkyä ja ihmettelin miksi jalat hyytyi. Ei nuo paunalevypainot ja kilotangot osu yhteen matikkapäässä näköjään. Treeni oli ohi ennen yhtätoista, just sopivasti huoneenluovutukseen. Pikasuihku ja nokka kohti Honoka'ata!

Matka meni joutuisasti, sillä ensin ihailtiin Rainbow fallsia (ja käveltiin niiden päälle, korkealle kivelle istumaan), Boiling potseja (jotka ei kiehunut) ja Akaka Fallsia (joka oli uskomattoman pitkä, 420ft). Todella kaunista luontoa oli taas joka paikassa, tykkään tästä Hilon rannikosta enemmän tuon upean luonnon takia. Myös kaupat on kohtuu edullisia. Matkalla naposteltiin kyllä niitä ylikalliita jelly bellyjä ja proteiinipatukkaa palkkariksi, ne ei ollut halpoja. Käytiin myös iltapäiväauringolla paikallisella "rannalla" joka oli aallonmurtaja ja venesatama. Paikalliset lapset uivat siellä, me otettiin päikkärit kapealla aallonmurtajalla ja onneksi ei keikahdettu kivikkoiseen veteen.

Neljän aikaan oltiin perillä ja majoittauduttiin mökkiimme, josta oli muuten upeimmat maisemat ikinä. Tai en ole ennen maannut sängyllä ja katsonut edessä olevista ikkunoista viidakon takaa näkyvää sinistä merta. Meren näki myös mökin parvekkeelta, jossa syötiin itse kokattu kana-bataattiruoka. Ja jatkossa muutkin ruoat. Mökki oli täysin varusteltu keittiön suhteen sekä telkkari ja ilmastointi löytyi. Rauhallinen ja rento alue, kaapeista sai käyttää kahveja (tuoreita papuja ja kofeiinitontakin) ja teetä sekä kastikkeita ja mausteita. Päivä otettiin rennosti mökillä, tutkittiin paikallisia oppaita ja suunniteltiin seuraavaa päivää. Joku ääliö oli vienyt oppaasta pari sivua (juuri ne, jotka oltais tarvittu) joten mökin pomo neuvoi meitä kun käväsi katsomassa onko kaikki ok. Hyvä palvelu!

Ma 4.7.2011        Havaiji, päivä 39.

Yhdeksältä noustiin ylös ja kotitekoisen aamupuuron ja tuoreen hedelmäsalaatin voimin ajateltiin patikoida alas Waipio Valleyhyn. Matkaan lähti kolme litraa juomia, tonnikalaa, leipiä, hedelmiä ja proteiinipatukat. Tarkoitus olisi viettää päivä alhaalla laaksossa ja iltapäiväksi palata mökille. Tie laaksoon oli asfalttia, mutta meidän autolla ei sinne ollut asiaa, sillä alas on jopa 45 asteen kulma ja matkaa 2km. Ja epäonneksi alkoi sataa vettä. Märkänä ja hieman kylmissään kävelimme kuitenkin perille, meni melkein tunti niin jyrkkää laskua. Rannalla oli vielä kylmempi ja vain muutamia autoja ja surffareita. Söimme kuitenkin pienen odottelun jälkeen tonnikalaleivät ja olimme jo lähdössä pois, kun taivas yhtäkkiä selveni. Alkoi lämmetä, joten riisuimme kamppeet ja menimme upealle mustalle hiekalla pötkölleen. Loput eväät naamaan ja päikkäreille! Sitten alkoikin paistaa aurinko ihan kunnolla ja kiireellinen rasvaus, ettei ihan ravuksi muutu. Alkoi nimittäin ihan tosissaan paistaa ja maisemat näyttivät heti paljon upeammilta auringonvalossa.

Parit päikkärit meni vahingossa rannalla, neljän aikaan lähdettiin vihdoin pois. Paluumatka ei ollutkaan niin miellyttävä mitä kuvittelin, sillä kuuma aurinko, tuuleton ja seisova ilma ja jyrkkä mäki tekivät siitä turhankin hikisen homman. Eikä auttanut eilinen jalkatreeni asiaa. Eka 15min oli tasamaata mudalla - kiitos sateen, minkä jälkeen 35min ylämäkeä. Toki taukoja oli ihan hirveästi, kun oli niin kuuma. Ylös päästessä oli kuitenkin voittajafiilis. Mökille ajo ja pesulle, minkä jälkeen kahvittelut taas upeita maisemia katsoessa. Piti syödä eiliseltä jääneet eväät, mutta itsenäisyyspäivän kunniaksi mentiin ulos syömään. Tex drive in - pikaurokala oli ainoa auki oleva, mutta naudanlihacurry ja porsaan paahtopaisti olivat herkullisia 6€:n annoksia. Jälkkäriksi kaupasta vähän suklaata, jerkyä ja sprite zeroa, thanks honey! Alkupalaksi meni myös pieni jätski, nälkä oli koko ajan kun niin vähällä eväällä ja paljolla hikoilulla meni päivä. Illaksi taas mökille kokkaamaan yöpalaa, katsomaan telkkaria ja lukemaan lisää Havaiji- oppaita. Aamulla viimeinen päivä ja nokka takaisin kohti Konaa, josta yölento Losin kautta San Franciscoon. Kylläpä aika rientää.

Ti 5.7.2011        Havaiji, päivä 40.

Viimeinen aamu täällä paratiisissa, joten pitää ottaa siitä kaikki irti ja syödä herkullinen puuro raejuustolla, papaija-ananas-litsi-banaanisalaatti ja konan namikahvit. Täältä muuten saa parhaita kahveja mitä olen maistanut! Ostettiin pikkupussi kotiin tuliaisiksi, nyt on kiinan teetä ja konan kahvia ja jotain paikallisen valmistamaa pähkinänougattia pari palaa. Lisäksi olen hamstrannut joka paikassa kreemereitä, pikakahvipusseja, teetä ja makeututsainetta aina kun on jäänyt käyttämättä. Loppujen lopuksi joka paikassa on ollut ilmaiset kahvit ja nyt on pussillinen juomia Jenkkilää varten :)

Aamiaisen jälkeen lähdettiin Parker Ranchin alueen läpi ajelemaan rannikkoon. Mahtavan kartan avulla suunnistettiin kuitenkin väärälle tielle ja ajettiin konaan sisämaata pitkin. Kerettiin syömään buffetkiinalaiset ja sitten lentokentän ohi hienostohotellin rannalle iltapäiväauringoille. Ei harmittanut enää ettei päästy rannan megarannoille, kun tämä ranta oli nätti, erittäin hiljainen ja aurinko alkoi paistaa vasta kun päästiin kahden aikaan perille. Hyvä ajoitus, sanon mä! Köllöteltiin siinä rannalla melkein viiteen asti ja sitten mentiin nauttimaan kaupasta valmiiksi ostetuista eväistä lentokentälle. Ensin piti kuitenkin tankata. Bensa oli kallista ja sitä haettiin vuoren huipulta, alas tultaessa päästiin kuitenkin vapaalla, joten tankki oli täysi kun auto palautettiin.

Päivä meni siis rennosti, hengailtiin eri kaupoissa kun oli pilvistä ja kun aurinko paistoi, oltiin rannalla. Sitten kentälle ulos (kenttä on ulkona!) syömään kanaa ja maissia ja eikun ysin koneeseen ja nokka kohti San Franciscoa. Lentoyhtiönä oli American Airlines ja suoraan sanoen surkein koko lomalla. Penkit huonot ja kovat ja ei mitään niskatukea vaikka yölento. Viltti saatiin, muuta ei. Ei viihde-elektroniikkaa, ei edes vesitarjoilua. Ei mitään siis. Onneksi kuitenkin sain unen melko nopeaa ja aikaa ekaan vaihtolentoon oli hurjat kolme ja puoli tuntia. Melkein päiväunet siis. Havaijia tulee ikävä ihan tosissaan, paras paikka tähän mennessä. Tänne satavarmasti takaisin!

Tompan ajatuksia (eli ylistyspuhe):

Havajista heti aluksi sen verran että jos tänne matkustat, tulet kyseenalaistamaan sen, mikä saa sinut asumaan suomessa. Varaudu siis siihen.

Reissu lähti sinänsä hauskasti käyntiin että kun lennettiin yön yli tokiosta oahuun ja valmistauduttiin Big Islandiin lähtevään lentoon, emme ottaneet  huomioon että lensimme aikavyöhykkeen läpi ja elimme samaa päivää kun lähtöpäivänä japanissa. Kyllä, olin myös hämilläni, eli lentomme lähtikin vasta seuraavana päivänä. Se tarkoitti sitä että tuli yksi lomapäivä lisää. Eipä hättää, rinkat bussiin, bussi waikikin keskustaan, ja saatiin hotelli samantien. Hienoa!

Hieno lämmin ilma, palmuja, upeaita rantoja ja tunnelma iski heti voimakkaammin kun muualla.  Havajin lämmin ja iloinen fiilis on uniikkia, tunnet oikeasti olevasi paratiisissa. Jenkit on täällä päin ainakin tosi ystävällistä ja mukavaa porukkaa, toki väestö koostuu monista muistakin, kuten japanilaisista ja kiinalaisista.
Seuraavana päivänä lennettiin Big Islandiin, vuokrattiin auto sinne viikoksi jotta saadaan kiertää saari läpi niinkuin ite halutaan. Ja edessä oli kyllä hienoin road trip ikinä. Maasto ja maisemat oli niin vaihtelevia että en olisi uskonut. Uskomattomia rantamaisemia, laavakiveä, sademetsää, savannia..hieno oli ajella.Ihastuin myös heti perinteisiin tienvarsiruokapaikkoihin, joissa oli oma tunnelmansa ja huippu hyvät sapuskat. Kahvia myös tuli juotua paljon, paikallinen Kona kahvi on yks parhaista ikinä, maksaa suomessa pirusti ja täällä sitä saa joka kahvilasta. Herkkuihin on myös vaarallisen helppo sortua, siitä pitivät huolen honolulun paikalliset pikkuleivät(parhaimia ikinä) ,macademia pähkinätehtaan lukuisat suklaat,sekä tietytsi Jelly Belly karkit jota saa täällä joka kaupasta. =)

Big islandilla on tosi paljon nähtävää, mitä saa muualta hakea. Saaren tuliperäisyyden takia hiekkarantoja on erivärisiä, valkoista, ruskeaa, mustaa,harmaata sekä vihreää. Saarella on aktiivinen tulivuori joka on vuodesta 1983 tuprutellut savua, n.100m korkea vesiputous, vanhan tulivuoren kreeteri vaellusreitteineet, Waipio Valley laakso, sateenkaariputous, puistoja. Oli yksi hienoimmista paikoista, vaikka tosi karu olikin, juuri tuo vanhan tulivuoren kraateri. Tunnelma oli mahtava sekä rauhoittava.

Parasta saarella oli kuitenkin saaren tunnelma. Toki nähtävyydet yms ovat iso tekijä ja plussa, mutta ilman tunnelmaa en olis tähän paikkaan niin ihastunut. Sitä on vaikea selittää. Ihmisten iloisuus, saaren kauneus, ilmasto..Tuntui niinkuin olis kotona välillä. Peloittavan hyvä fiilis. Pois en olis millään halunnu, uudestaan menen varmasti. Aloha fiilistä et saa missään muualla. Lue vielä " so you wanna move to Hawaii" ´-kirja niin huomaat alkavasi suunnitella mielessäsi, niin miksipä ei.

Tätä paikkaa en ala kuvailemaan ja kertomaan tämän enempää, teksistä tulisi liian pitkä ylistyskirjoitus. Menkää ja kokekaa itse miltä tuntuu, live it,breath it.

1. Löytyihän tuosta tekstistä taas Jellyä :D. Missä vaiheessa teillä sit hyppää vuorokausi takaisin?

, Nadja
    Ps. Terkut ihan kotimaan lämmöstä, varjo +28, ja tuolla takapihalla auringon puolella + 33 (ja mittariin ei paista suoraan aurinko)

2. Ihania kuvia ja kuulostaa muutenkin niin hyvältä, että taidan olla vähän kateellinen :)

3. Nadja, Jelly Bellyt EI ole hyytelöä! Ei saa verrata edes noita maailman parhaita karkkeja johonkin sellaiseen :D

Loma on ollut ihan käsittämättömän hieno tähän asti ja en usko että tästä huononee edes. Seuraavaksi Miamiin ja Cancuniin rentoutumaan ja vielä mutka New Yorkissa tuhlaamassa loput rahat lomakassasta :)

4. Mites tuo parisuhde ja 24/7 yhdessäolo?

5. Samat hyvät ja huonot puolet mitkä suomessakin. Ei minusta ainakaan tunnu että liikaa on yhdessäoloa, eikä kuulemma Tompastakaan.

6. Moi!

Jos olette New Yorkissa ennen 21.7 niin pistä viestiä. Treffataan ;)

t. Jiitee ja Juke, häämatkalaiset

7. Voi harmi, kun ollaan sillon vasta Cancunissa :/ Kauankos te olette siellä?

8. kotona ollaan nyt, torstaina tultiin suomeen ja vielä muutama kotimaanmatkailupäivä päälle.. meille kahden viikon superhelle teki melkoisen matkaväsymyksen, että sinänsä ihana olla kotona, mites teillä, joko alkaa koti-ikävä kolkutella? nauttikaa silti vielä viimeisistä viikoista ja new yorkista, se on ikimuistoinen paikka! :)

9. Suomeen tultiin tänään, kuumahan siellä Nykissä kyllä oli, muttei liikaa kun oltiin jo totuttu helteisiin :) Hieno paikka kyllä, oltiin vain mahataudissa niin veti vähän voimia kiertelystä. koti-ikävä ei kerennyt tulla, uudestaan haluttas jo mennä reissuun.