torstai 21. heinäkuuta 2011

Miami

Ti, 12.7.2011        Miami, päivä 48.

Koneen myöhästymisen vuoksi oltiin perillä vasta seiskan aikaan aamulla, mikä oli ihan hyvä aika kyllä rantaa odotellen. Bussilla pikamatka hotellille keskelle south beachin rantakatua ja ostoskatua, minkä jälkeen aamupalalle mäkkäriin. Nälkä ei ollut jostain syystä, joten otin kahvin ja pienen puuron. Puuron jälkeen kello oli kympin pintaan ja kropat rasvattuina ja uimakamppeet päällä menimme rannalle päikkäreille. Ranta oli upea ja hiekkaa oli silmänkantamattomiin. Myös vesi oli lähes kuumaa ja aurinko vielä kuumempi, unta ei saanut millään. Hikoilun määrä oli ihan käsittämätön, kuuminta auringonpaistetta ikinä! Nautin silti joka sekunnista, sillä mielessä oli vielä Kalifornian kylmä keli.

Rannalla viihdyttiin pitkään kun meressä sai vilvoitella milloin halusi. Välillä kaupasta salaatti ja limpparia ja lisää auringonpalvontaa. Viiden aikaan raahauduimme kunnon ruoalle, tarjolla oli mikropuuro ja raejuustoa sekä lisää limpparia ja kahvia. Paikallinen vesi on muuten ihan hyvää vaikka kaupat myy pullovettä hyllytolkulla. Hotellilla on jääkaappi, joten lähdimme kävelylle ja kauppareissulle. Olin päättänyt että kolmeen päivään en syö karkkia tai mitään epäterveellisiä leivoksia ja ruoankin kevyempänä. Tämä on helppoa kun eväät tehdään itse. Kaupasta lähti mukaan 35€ edestä kanaa, munia, leipiä, hedelmiä ja kasviksia, puuroaineet ja raejuustoja sekä pari valmisliharuokaa. Juomaksi kahvia, viiniä ja laittilimsoja (tippuu varmaan hampaat kohta...) eli paljon tavaraa halvalla. Näillä pärjää kolme neljästä lomapäivästä.

Illalla hotellilla kokkasinkin mikron avulla kalkkunaa ja ruskeakastiketta, pastaa, babyporkkanoita ja salaattia. Lisäksi juotiin pullo punkkua puoliksi, baariin ei olla kertaakaan eksytty vielä tälle reissulle. Ai niin, ja sitten varasimme lennot Dubaihin jouluksi, mennään viikon all inclusive -risteilylle luksusristeilijällä ja kierretään arabian kaupunkeja. Voi tätä lomakuumetta :D

Ke 13.7.2011        Miami, päivä 49.

Tämäkin päivä lähti kuumasti liikkeelle. Nukuttiin pitkään ja yhdentoista jälkeen mentiin hotellin altaalle löhöämään. Aurinko oli polttavan kuuma, mutta hyvä rasvaaminen ja 15spf kertoimet riitti eikä iho palanut eilen tai tänään. Välillä piti käydä altaassa vilvoittelemassa ja syödä yksi eväsleipä ja pieni jätski että jaksoi, mutta kolmen aikaan hyydyttiin jo ja palattiin huoneeseen. Naapurihotellissa oli kuulemma pieni sali, joten ajateltiin mennä kokeilemaan onnea sinne.

Hotellin sali oli minimallinen ja käsipainoja vain 25kg saakka. Ainoa laite oli monitoimitalja. Sillä ja käsipainoilla sai kuitenkin tehtyä hyvän selkä-käsitreenin ja mikä parasta, päästiin ilmaiseksi kiltin respamiehen ansiosta! Ylätaljaa, leukoja, kulmasoutua taljassa ja käsipainolla, pystypunnerrusta, vipareita, ojentajat ja habat taljassa ja käsipainoilla jne. Koska sali oli ilmainen, päätettiin käyttää siihen säästetty raha ravintolaan ja mentiin palkkariruoalle meksikolaiseen. Seuraavaksi kun mennään Cancuniin :) Riisi-salaatti ja paistettua kanaa ja sipulia sekä maissilastuja eri dipeillä, hyvää oli! Kulta otti erilaisena tortilla ym. vastaava- lajiltelman. Halvin ravintola mitä löydettiin, annos 9$. Muuten täällä on kallista, 15-25$ välissä hinnat, joten hyvä idea kokata omat ruoat. Ruoan jälkeen käveltiin kiertelemässä liikkeitä ja katseltiin paikallista elämänmenoa, jonka jälkeen hotellille. Varattiin myös huomiseksi retki Everglades -veneajelulle ja krokoshowhun. Tein eväät valmiiksi huomiselle, sillä aamupäivä ennen lähtöä vietetään altaalla. Yhdeltä lähtee kyyti ja aamuksi luvattu pilvistä, joten ehkä unikin voisi tulla tällä kertaa :)

To 14.7.2011        Miami, päivä 50.

Aamu alkoi vähän pilvisesti, tai itse asiassa yhdentoista aikaan päästiin vasta altaalle kun nukuttiin pitkään ja käytiin mäkkäristä hakemassa aamupuuro ja kahvi. Pilvet valtasivat taivaan heti ja vartin päästä alkoi sataa. Löin kamppeet muovipussiin ja hypättiin altaaseen uimaan ja köllöttelemään puoleksi tunniksi, minkä jälkeen aurinko alkoi paistaa taas pilvettömältä taivaalta ja saatiin puolitoista tuntia olla vielä auringossa. Sitten kiireenvilkkaa huoneeseen ja välipalalle ennen kyydin tuloa.

Puoli kahdelta oli bussi hakemassa meitä, kulta maksoi retken loppusumman 36$ neljänkympin erässä ja kysyi onko vaihtorahaa. Kuski heitti siihen nauraen, että tämä on hyvä, mun tippiä ei ole vielä hinnassa. Luultiin hetki että se oli vitsi, mutta kun vaihtorahoja ei kuulunut niin tajuttiin että eipäs ollutkaan. Puolen tunnin hampaiden kiristelyn jälkeen ärsytys laantui ja matkasta alkoi nauttia. Bussin seinässä oli myös iso kyltti "customer tip 15%" ja pienellä laskulla saimme kuskin palkaksi tippeinä 137,5 dollaria, mikä tuntui aika hurjalta. Tippejä kyllä kerjäsi jatkossa ilmaveneen kuski, shown esittäjä ja luonnollisesti oli tippikuppi matkamuistomyymälän tiskilläkin. En tykkää yhtään, verot tulee hintojen päälle aina vasta maksuvaiheessa ja palvelumaksut ym. saatetaan lisätä itse laskuun ilman että missään on mainintaa ja hinta voi yhtäkkiä tällä lailla nousta 1,5 kertaiseksi.

Retki oli kyllä muuten ihan kiva, ilmaveneellä ajeltaessa nähtiin paljon alligaattoreita ja kilpikonnia, jopa alligaattorin poikasia ison nipun emonsa kanssa. Veneajelu olis voinut olla pidempi kyllä. Sen jälkeen oli painiesitys, jossa hulluhko farmin työntekijä laittoi käden vihaisen alligaattorin suuhun ja oli aina millisekunnista kiinni kerkesikö käden vetää kokonaan ulos kun leuka loksahti kiinni. Siinä jos olis väärään kohtaan suuta osunu kädellä niin olisi käsi mennyt. Myös pieni painiesitys ja yleisön hauskuutus olivat viihdyttäviä. Sen jälkeen otettiin kuva jossa kulta sai pidellä pientä alligaattoria, tämä maksoi 3$, mutta kerranko sitä pääsee samaan kuvaan gaattorin kanssa!

Illalla oli rannalla taas aurinkoista, ei tämä sää petä kyllä. Käytiin hakemassa pienellä innolla miniviinapullo, viinipullo ja mehua, lisäksi oli root beeriä ja toista mehua jo olemassa. Ruoan jälkeen lähdettiin altaalle istumaan aurinkotuoleihin ja tehtiin drinkkejä :) Aulasta sai jääpaloja hakea aina lisää ja kymppiin asti saatiin olla rauhassa kunnes pari tyttöä tuli uimaan. Siitä innostuttiin rikkomaan itsekin allassääntöä ja haettiin uimakamppeet. Puolisen tuntia oltiin yöuinnilla ja sitten huoneeseen juomaan vielä viinilasit yöruoan kanssa. Pikkuhuppeli tuli neljästä annoksesta jo, sitten sammahdettiinkin aika äkkiä sängylle.

Pe 15.7.2011        Miami, päivä 51.

Taas nukuttiin pitkään ja päätettiin viettää päivä rannalla .South Beach on kallis paikka syödä ulkona tai harrastaa mitään, joten ranta on ilmainen ja itse keitetty puuro herkullista. Ilman kelloa auringonotto meni vauhdilla hyvän kirjan parissa ja kun lounaalle mentiin niin kello olikin jo puoli kaksi! Otettiin ruoat, jotka maksoi listan mukaan juoman kanssa 16,5$ ja laskun jälkeen maksettavaa oli 21,5dollaria. Taas reilua. Onneksi ruoka oli todella herkullista lounaskiinalaista ja maha täyttyi hyvin. Sitten takas rannalle käristymään. Täällä on koko ajan 30+ astetta ja UV-indeksi 11+ eli isoin mahdollinen. Silti 15spf kerroin ja 6h rannalla ei aiheuttanut pientäkään punertamista. Rusketusrajat alkaa kyllä olla hyvät, eka paikka jossa oikeasti ei ole muuta tekemistä kun olla rannalla :)

Puoli kuuden aikaan vasta mentiin hotellille ja ihmeteltiin kovasti mihin aika katosi. Kerkesin lukea koko kirjan ja taas eväiden kokkaamisen jälkeen mentiin kiertelemään ostoskatua. Kolmen päivän herkunostokiellon jälkeen maistui coldstonen jäätelö, joka suolaisesta hinnastaan huolimatta oli hintansa arvoinen herkku; juustokakkujäätelöä ja suklaalastuja. Syötiin puoleksi ja haettiin sitten jelly bellyjä meksikoa varten, kun eihän sitä tiedä saako niitä sieltä :P Iltaruoan jälkeen piti vielä pakkailla ja katsella bussireitit ym. huomista varten, kun aamukympin jälkeen lähtee lento kohti Cancunia!

1. Ihana tuo viimeinen, voi halia ja pussailla! Eikä Tuomaskaan mitenkään hassummalta näytä Ja jestas Sanna ko oot hyvässä tikissä, vielä kun tuo rusketus korostaa hyvin lihaksia.

Toivottavasti tuo jenkkitapa tipata jokaista palvelua ei rantaudu Suomeen. Kun ite olin Texasissa oli ärsyttävää kun pitäis kaikkiin asioihin laskea tipit mukaan, ja tuo 15% on vasta "normipalvelusta", hyvästä pitäis sit vielä enemmän. Ei ollut pohjoisen tyttö tottunut laskemaan juomiin tippejä. Toki mää täälläkin tippaan esim. pokea hyvästä palvelusta, mutta en mää näe mitään mieltä maksaasisäänpääsyä ja narikkamaksua ja sit vielä lhtiessä erikseen pokelle jollei se ole ollut jotenkin erityisen kohtelias (söpö) tms. Ihmisen palkan pitäis olla riittävä jo ilman tippejä ja ne tipit vasta extrabonua jos hoitaa työnsä hyvin.

, N
    Ps. Milloin teillä olikaan se paluu ts. montako mahtavaa päivää jäljellä?

2. Ensi viikolla ollaan jo Suomessa, perjantaina eka kokonainen päivä. Harmittaa hirveästi tulla, mutta ei voi mitään!

Ja kiitos, omasta mielestä painoa tullut vähän turhan nopeaa herkuilla ja vähällä trenillä, mutta onneksi ei näytä muiden mielestä ilmeisesti siltä :)