perjantai 11. helmikuuta 2011

Treenivinkkejä taasen!

Nyt vähän perusohjeita!

Hauiskääntö Scott-penkillä:



1. Älä lepää käsiä ala-asennossa tai päästä ihan suoraksi
2. Älä vie liikettä liian ylös ylhäällä, vaan pidä jännitys hauiksilla, äläkä lepää "kevyessä" asennossa
3. Yritä saada asento suoremmaksi kuin mulla, tuo penkki on vain vähän huono tän kokoiselle. Ratkaisinkin ongelman ja tein seisaaltaan jatkossa, sai asennon vähän pystymmäksi!

Ojentajat taljassa:




1. Pidä kyynärpäät kyljissä
2. Ojenna kädet ihan suoriksi
3. Älä nosta käsiä liian korkealle yläasennossa
4. Pidä tuntuma ojentajilla, mutta älä tee liian kevyillä painoilla!

Loppuun pieni masupäivitys! Viikko sitten otettu, aamulla masu on aina normaali ja littana, mutta illalla olen turvonnut :( Kaikki alkoi kun sain happosalpaajat, mikään ruoka ei tunnu sulavan kunnolla ja maha ei toimi, ihan sama melkein mitä syö. Kasvikset on pahimpia, hedelmätkään ei ole mitään huippuja ja jotkut viljatkin häiritsee masun normaalitoimintaa. Tilanne pahenee näin kun on stressiä (kolme tenttiä edessä, harjoitteluviikko menossa) tai unta tulee huonosti (5-7h yöunia enimmäkseen), joten nyt olen joutunut pitään housun nappia auki viikon putkeen kotona ollessa. Ei ole kivaa, mutta menee toivottavasti ohi kohta! Ja te, jotka haluatte heti valistaa ruokavaliosta, niin olen kokeillut vaikka ja mitä, ja tiedän mikä aiheuttaa ongelmia. Oma vika kun silti syön niitä päivittäin ;) pieni kipristely ei haittaa, mutta nyt on mennyt jo vähän yli. Keliakiaa ei ole eikä laktoosi-intoleranssia, mutta siis lähes kaikki kasvikset (jos ei ihan mössökypsiä) aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Nyyh.

Tän kuvan otin siksi, että kun harmittaa oman mahan koko, niin vilkaisen tätä ja muistan taas että se on väliaikaista :D



Onkos lukijoilla mahavaivoja ollut, jos on niin mikä aiheuttajana ja mitä olette tehneet (kärsineet vai luopuneet suosiolla?)

Mulla top 10 vaivojen aiheuttajat:
1. raaka lanttu
2. raaka omena
3. raaka kaali
4. raaka porkkana/nauris ym. jopa raasteina
5. pavut
6. paprika
7. liika määrä salaattia
8. tuore ruisleipä (paahtaa pitää)
9. valkoinen hiivaleipä (onneksi en syö edes)
10. kypsät juurekset

Eli aika kasvispainotteisesti ja perinteisillä linjoilla mennään, mutta kun tykkään rehuista ja juureksista nimenomaan niin paljon! Muistan vielä vuosi sitten syöneeni iltapalaksi omenan ja porkkanan ja mitään vaivaa ei tullut, saisipa nuo ajat takaisin. Tai sitten kärsin vain närästyksestä ja tulehtuneesta ruokatorvesta ja popsin mitä tykkään, valintoja on elämä täynnä..





7 kommenttia:

  1. Mulla on pitkä kokemus refluksitaudista ja kannattaa kokeilla vaihtaa toiseen PPI:hin. Mulla omepratsoli aiheuttaa mahaongelmia kun taas lanzopratsolia söin pitkään ilman turvotusta ja kipristelyä. Ongelma mulla on, että lanzo ei vie oireita... Nyt oon vaan kärvistellyt ja valitellut mahaani ja toivon, että se menisi ajan kanssa ohi. Omena on kaikista pahin. Tietenkin vois kokeilla Nexiumia, mutta kun se on niin kallis.

    Tsemppia treeniin ja masun kanssa :)

    -palleatyrä-

    VastaaPoista
  2. Moi,
    mulla on ihan sama ongelma kuin sulla eli kaikki tollaset mainitsemasi kasvikset aiheuttaa ihan kamalaa turvotusta, vaikka muuten onkin liiteä vatsa! Ja samoin jos juo paljon vettä, niin sekin:-/

    Mut mulla auttaa turvotukseen aina jos syön ananasta. Tosin ei tietenkään, niin, että hillitön määrä kasviksia ensin ja sitten ananasta, mutta kasvisten sijaan yksi ananaspurkki, niin ongelma poissa! Vaikka ei sekään voi loputtomiin toimia eli kait se on vaan kärsittävä: D

    Niin ja piti vielä sanoa, että löysin tän sun blogin eilen ja jonkun verran jo lueskellutkin. On ollut tosi kiva lukea ja oikeastaan sä inspiroit mua myös siihen, että ehkä mäkin voisin pyrkiä kisalavoille(sitten joskus). Itse treenailen salilla viidesti viikossa(+ryhmäliikuntatunteja), mutta tavoitteena on aina aiemmin ollut vain pitää kroppa timminä ja suhkoht lihaksikkaana(olen entinen yleisurheilija). Mulla ei ole hirveästi tietoa noista fitness-kisoista ja mitkä on siellä niitä kriteerejä, joten olisko sulla antaa vinkkiä, että mistä aloittaa?
    Tämä on tosiaan ihan ajatuksen tasolla vielä:)

    VastaaPoista
  3. Mä sain lanzopratsolia närästykseen ja lääkäri sanoi, että sitä voi syödä ihan vaan tarpeenkin mukaan, ei mitään kuureja siis, kun vaiva on ihan toiminnallinen. Se kuitenkin vaikuttaa aika nopeasti. Auttaisko tämä sun ongelmaasi, että et söisi lääkettä kuin tarpeen tullen? Vai närästääkö sua jatkuvasti?

    -

    VastaaPoista
  4. Testaamisen arvoista vois olla kookosöljy tohon turvotukseen.. Ja kun noita sun ruokapäiväkirjoja on lukenut niin ootko ihan varma, että runsas maitotuotteiden nauttiminen ei voisi liittyä siihen turvotukseen? :) Miksi muuten käytät maitotuotteita pääasiallisena proteiinin lähteenä ?

    VastaaPoista
  5. Mulla kanssa on viime aikoina ollut paljon toiminnallissia vatsavaivoja. Yhden syyn epäilen olevan tenttistressi (opiskelen kanssa lääkiksessä ja nyt tenttejä on paljon).
    Ja myös mulla esim. parsakaali, kaali, ja lanttu ja samoin leipä aiheuttavat kovasti ongelmia...Mulla ei tosin ole närästystä, mutta ilmavaivoja ja vatsankipristelyä välillä...

    VastaaPoista
  6. Tuo närästys on niin pahaa että melkeinpä mielummin olen sitten turvonneena kun kärsin tuosta :( Jos nuo on valinnanvarat. Maitotuotteita käytän oulussa ollessani kun yksin ei jaksa aina tehdä ruokaa, kylläkin joka päivä syön 1-3 liharuokaa, ja jos sattuu matkustuspäivä eikä tule tehtyä kunnon evästä niin sitten leikkeleitä ym. napostelen. Maitotuotteet on myös halpoja, hyviä ja imeytyy mulla hyvin (ei aiheuta turvotusta tai jää pitkäksi aikaa mahaan). Tämän olen kyllä testannut koska maidottomia/vähämaitoisia päiviä on :)

    VastaaPoista
  7. Joillakin närästys on vatsahappojen puutetta, ei liiallisia vatsahappoja. Eli jos sulla happosalpaajat aiheuttaa tuollaista, heittäisin ne mäkeen mahdollisimman pian. Ehkä tarvisit pikemminkin suolahappoa happotasoja nostamaan.

    Ja raa'at kasvikset, ne ei vaan kaikille sovi. Miksei sitten voisi kypsentää kasviksia, ainakin stressaavimpina aikoina? Tällä tavalla antaisi elimistölle vähän helpotusta kokonaisrasituksesta..

    VastaaPoista