torstai 30. kesäkuuta 2011

Tokio

To 23.6.2011        Lentokentät, päivä 27.

Mitäs tästä kirjoittaisi? Aamulla mentiin Sandakanin kentälle, sieltä lento Kuala Lumpuriin, parin tunnin odottelu ja taas koneeseen, jonka nokka kohti Hong Kongia. Kentällä nukuimme kun ei saanut mitään hyvitystä 12h odottelusta (joka oli lennon perumisen syynä, muka 3.5 peruttu mutta meille tieto viime viikolla...). Hyvin kuitenkin tuli uni korvatulppien ja silmälappujen avulla ja aamulla jatkolento Tokioon. Huomiseen!

Pe 24.6.2011        Tokio, päivä 28.

Tänään sitten saavuttiin Nousevan auringon maahan, jossa iloisuus on itsestäänselvyys ja ylikohteliaisuus on välillä jopa naurettavaa. Saavuimme hotellillemme, joka halvasta hinnasta huolimatta on 200m päässä metrosta, parin pysäkin päässä Uenosta ja keskellä ravintola-kauppa -aluetta. Hotelli on myös uusi ja hieno, teet ja pesukamppeet on huoneessa ilmaisena ja ala-aulassa voi lämmittää mikrossa aamiaisen kun hotelli tarjoaa kahvit. Huone kyllä olemattoman pieni, mutta kylpyamme löytyi.

Kävimme kiertelmässä lähialueita ja ihmettelemässä Tokiota. Kauppojen hintoja tarkkailtiin kovasti, kun korkeista hinnoista on varoiteltu ja täällä pitäs kuitenki syödä se 5 kertaa päivässä, kulkea julkisilla ja nähtävyydetkin maksaa usein. Onneksi ruoka on kuitenkin kohtuuhalpaa, kaupan valmisateriat on 3-7€ ja ne tarvii vain lämmittää/syödä suoraan purkista. Juomat maksaa euron ja kahden välillä, kuten suomessa. Vain kasvikset ja hedelmät on kalliimpia, joten eiköhän sitä 30€ riitä päivän ateroihin jos kerran-pari käy raflassa.

Syömässä käytiin ulkona, 12€ maksoi yhteensä ruoat; ankkaa ja jotain kasvis-lihasalaattia. Puoliksi molemmat, kun ei raskinut isompaa ottaa alkuun. Mutta maha täyttyi ja ankka oli hyvää! Ilalla kävelyreissun jälkeen mentiin hotellin kylpyammeeseen rentoutumaan, kulta hieroi niskaani ja hämärässä sai mielen puhdistettua ja matustamisen stressi jäi taakse. Sitten yöpuulle ja huomenna aamusta liikenteeseen!

La 25.6.2011        Tokio, päivä 29.

Aamu alkoi supermarketista, jonne raahauduimme hakemaan aamupalaa hurjan 15m matkan. Käteen tarttui nuudeli-kanaruoka jollain rehulisäkkeellä. Paketissa luki; 20g proteiini ja 350kcal. About. Kaikissa on normaalinumeroilla ravintosisältö, vaikka ainesosaluettelosta ei ymmärrä mitään. Ala-aulassa oli kahvimaatit, joista keräsimme kofeiinit ruoan lisukkeeksi ja sitten vielä yksi kuppi käteen ja matkalle. Metrolla (1,5€) pääsi Asakusaan nopeasti; siellä oli tarkoitus viettää päivä.

Kiertelimme pakolliset hienot temppelialueet puiston ympärillä, kuvailimme rakennuksia ja luontoa sekä ihmettelimme ostoskadun vilinää ja pieniä kojuja. Hintataso oli kaukoidän hintoihin tottuneelle korkea, joten heräteostokset jäi pois. Lounaaksi valmissushirullia ja kana-satay vartaita, jotka marketista haun jälkeen nautimme jalkakäytävän reunalla istuen. Kaupan myyjät on myös ylikohteliaita; hirveä pälinä japaniksi koko ajan, kumartelua ja kun vartaat lämmitettiin, otti myyjä juoksuaskeleet 2m päässä olevaan mikroon, jottei meidän tarvitse odottaa. Hauskaa :) Kävimme Asahi Super Dry buildingissa 22. kerroksessa melkein-kahvilla, sillä hintaa kupilla oli 4€. Pikainen maisemakatsaus ja ulos + mäkkäriin 1,5€ kahville (hyvää!). Pikkunälissään päivän kävelystä eksyimme jonnekin herkkuruoka-osastolle, jossa oli astetta kalliimpia ja hienompia ruokia. Maisteluja oli paljon, saatiin mm. makkaraa, leikkelettä, confittia, riisikakkupalloja, suklaata, teetä, kahvia, tomaattia, keksiä ja jotain leivosta. Siinä tuli välipala ja ihan ilmaiseksi! Pussissa oli 2,5€ valmisherkkuateriat, joten näytimme ehkä siltä että ostaisimme jotain, ei tullut niin huono omatunto pummaamisesta ;). Kun näiden päiväaterioiden aika oli, otimme 3,5€ punaviinipullon kouraan ja menimme joenrantaan syömään. Pullo oli muovipussissa, kun ei ollut tietoa miten paikalliset suhtautuvat julkijuopotteluun. Hyvä ruoka ja hyvä viini - eikä hinnalla pilattu. Seurakin oli loistavaa.

Sitten käveltiin 1,5km matka hotellille, meni 1,5h. Älkää kysykö miksi. Tai no, kauppoja oli paljon matkalla ja mukaan lähti välipalat, jääkahvit huomiselle ja jopa paikallinen valmisdrinkki (1€). Kauppa oli halvin tähänastisista, 2xkahvi, 2xpepsi, 2xterveellinen valmisruoka, 1xtölkkidrinkki = 11€. Kiireenvilkkaa hotellille ja eväälle. Kellokin jo seitsemän, eli pitkä päivä takana. Vielä rentoutumista, nettisurffailua huomista varten ja viinin nauttimista ja sitten iltaeväälle. Pitää lähteä jonnekin ulos syömään ja ehkä vähän jätskiä ja namejakin ostetaan, näin juhannuksen kunniaksi!

Su 26.6.2011        Tokio, päivä 30.

Aamupala meni taas hotellin aulassa kahvin kera, sitten suunnattiinkiin Uenoon päin. Aamupäivä kierreltiin Ueno parkissa, Shrinejä ihailemassa ja paikallista elämänmenoa ihmettelemässä. Rahanvaihto oli muuten vähän haastavaa, käteistä ei ollut kummallakaan ja kun tiedettiin että sunnuntaina ei pankit ole auki, niin ajateltiin nostaa rahaa. Mutta automaattien kanssa oli vielä suurempia ongelmia, nimittäin niihin kävi melkein aina vain paikalliset luottokortit. Visa kyllä monesti kävi, mutta vain jos se oli Japanissa hankittu. Neljäs kerta toden sanoi tällä kertaa ja rahaa saatiin niin että päästiin syömään. Lounaaksi 10,5€ luksusbuffet Intialaista currya ja salaatteja - maha paukkui ja jaksoi taas iltapäivän.

Kahden aikaan vaihdoimme Harajukun alueelle, jossa yritettiin bongailla hienosti pukeutuneita paikallisia ja samalla ihailtiin hienoa puistoaluetta. Iltapäivän aikana nähtiin kuitenkin vain geisha, pari goottia, pari hauskasti meikattua tyttöä (jotain animetyylisiä ehkä) ja hoitsu-lääkäripari. Olihan siinäkin kyllä vähäksi aikaa hauskuutta. Tosin paikallisista ei aina tiedä onko ne pukeutuneet tarkoituksella vai muuten vain länsimaalaisen mielestä huvittavan näköisiä. Päivä meni pitkälle Shibuyaa kävellessä ja salia etsiessä - tänään oli tarkoitus mennä treenille. Parin tunnin ajan metsästettiin saleja samalla kuin katseltiin maisemia. Lopputuloksena päätettiin ettei mennä minnekään. Halvin oli nimittäin 30€ kertakäynnillä ja Gold's Gym vielä. Lisäksi oli joku vähän arvokkaampi muu sali ja selvästi kauempana jossain olis ollut 20€ hintainen perinteisempi sali. Liikaa parin tunnin liikunnasta pulittaa 60€...Mentiin siis kaupasta hakemaan sushilaatikko suruun ja syötiin pikniktyyliin kadunvarrella, hyviä taasen! Illemmalla kierreltiin vielä merkkikauppojen näyteikkunoita läpi, Pradan liike oli paras; kerrostalo rakentui kuplan mallisista ikkunoista joista näki liikeeseen ohi kävellessä. Turvamies ovella ja pari asiakasta koko talossa. Kävelyä tuli päivän aikana paljon, jalat laahustaen haettiin iltapala ja aamupala valmiiksi kaupasta ja mentiin metrolla takaisin hotellille. Huomenna onkin vähän erikoisempi ja poikkeuksellinen päivä, nimittäin mennään DisneyLandiin koko pitkäksi päiväksi!!! Kiitos kulta lahjasta, tunnet minut hyvin :D

Ma 27.6.2011        Tokio, päivä 31.

Ilta meni vähän pitkälle ja halusimme olla ajoissa Disney Landissa, joten kolmen ja puolen tunnin unien ja neljän kahvin voimalla lähdimme kohti rautatieasemaa. Olimmekin perillä 5min huvipuiston avaamisen jälkeen - monen muun kanssa. Puisto oli iso, kävimme vain disney landin puolella, disney sea oli oma kompleksinsa ja sitä ei voi edes ottaa samalle päivälle. Ymmärrän miksi, sillä ei tuota puistoa kerennyt edes päivässä käymään läpi. Toki jonoja oli paljon, 20-60min jonotusajat ihan iltamyöhän jopa 3min aikaa lukuunottamatta. Ruoka oli kallista, ostettiin pieni mikkiruoka (riisi, kanamurska, munakokkeli) ja toiseksi hampurilainen (hyvä perusburgeri, kanasalaatti ja laittikokis), jotka maksoivat 6-7€/kpl ja olivat halvimpia mitä löytyi. Poppareita pieni astia oli 3€ ja jopa pieni jätski 3€. Kolme euroa olikin minimi jolla jotain sai. 12h puistossaoloaikaan piti ottaa lisäksi pienet omat salaeväät ja popcornit että jaksoi. Vettä onneksi sai hanasta ilmaisena, juomat myös kalliit.

Mutta itse puistoon; huippuhieno paikka! Alue oli jaettu useaan osaan; Tomorrowland, Adventureland, Western ym. ja jokaisella alueella omat teemaravintolat, laitteet, nähtävyydet ja jopa maustetut popparit. Yksityiskohdat oli upeita ja kaikki hienosti tehtyä,  jopa jonottaminen oli hauskaa, kun sen sai tehdä upeassa ympäristössä katsellen animaatioita ja lavasteita. Hurjuutta laitteilla ei ollut, mutta näyttävyyttä kyllä - sai ihailla ja ihmetellä esim. Pirates of the Caribbean - lavasteita, joissa Jack näytti ihan elävältä. yli 10min venematka keskelle elokuvamaailmaa oli upea. Myös kummituslinna teki suuren vaikutuksen. Se oli oikeasti jännittävä; läpikuultavia, tanssivia kummituksia, jotka katosivat kun vaunu siirtyi hieman ym. Ei voinut kuin ihmetellä että miten tuo on tehty. Kolmas huippu oli vuoristorata, joka oli kaivosteemaan tehty. Vaunu kiikkui vuorta ylös, laskeutui kaivoksiin ja ympärillä pyöri lepakoita, eläimiä ym. Yksi pelottava kohta oli vesiradan pudotus, jossa melkein pystysuuntainen vaunun pudotus otti mahasta enemmän kuin kaivosvuoristoradassa missään vaiheessa. Pelotti hieman kun tajusin että tuosta me mennään alas. Monen eri sadun maailmaan pääsi pienessä vaunussa, joka kiersi eri skeemoja läpi. Lavasteita ei voi kuin kehua. Kävimme myös Star Warsin 3D näytöksessä, pikkuvuoristoradassa, Minnin talossa, Robinsonin puutalossa, Monster inc.radalla ja monessa muussa hienossa paikassa. Kävelyä tuli helkutin paljon - 15km varmasti. Istuttiin ehkä 3h sen 15h aikana joka oltiin liikenteessä.

Vielä pieni loppuhuomautus; väsyneenä pimeässä Tokiossa eksyy kartankin kanssa. Jopa sellaisen, jossa on merkki 'olet tässä' ja loppupistekin näkösällä. Voi kävellä jopa 1,5km väärään suuntaan keskellä puistoa, jota ei tullessa ollut. Tämä vain siksi, kun luottaa karttaan eikä omaan "ei tämä näytä tutulta" -ajatukseen. Kartta nimittäin näyttää ilmansuunnan sen mukaan minne päin se on asetettu kadulle.. Tässä tapauksessa etelä olikin pohjoisessa ja samoin me. Mutta onneksemme olimme lukeneet Madventuresin kirjaa, jonka avulla huomasimme miten nipistää metrolipuista hieman (anteeksi Tokion metro). Ostimme nimittäin lastenlipun automaatista, kun ketään ei ollut enää valvontakopissa, puoleen hintaan lähti!

Tiistai, 28.6.2011        Tokio, päivä 32.

Aamulla kirjasimme itsemme pihalle hotellista ja lähdimme kiertämään Keskusta läpi. Japsit on niin väsyneitä ja kiireisiä, vaikka hellettä on 32 astetta niin silti on kaikilla puvut päällä. Vaatteet ovat siis hienot ja tyylikkäät ja olemus huoliteltu aina, mutta silmäpussit ja ihmisten nukkuminen metrossa paljastavat väen väsyneeksi. Parhaimmillaan bongasimme seisaaltaan nukkuvan ihmisen metrossa sekä kahvikuppi kädessä nukahtaneen naisraukan.

Kävimme katsomassa myös ekan ja vikan museon Tokiossa, Kriminologinen museo oli ilmainen ja helpon metromatkan päässä. Tai niin luulimme, jokainen paikallinen ohjasi meitä väärään paikkaan, mutta lopulta löysimme tiekartan avulla perille. Hirveät kidutusmenetelmät saivat kylmiä väreitä aikaiseksi, joten seuraavaksi oli aika mennä piristävälle lounaalle. Ajoimme metrolla Ginzan keskelle ja kauhistelimme hintoja. Tavaratalon alakerrasta löytyi onneksi valmisaterioita - todella hyviä sellaisia - viiden euron hinnalla. Menimme ostarin kattoterassille syömään ja sen jälkeen vielä kävelyä ja kiertelyä ennen kuin palasimme hotellille. Lento lähti yhdeksältä illalla, joten menimme junalla asemalle. Yllätykseksi kuitenkin emme päässeet lipulla ulos asemalta, koska otimme vahingossa hieman kalliimman junan mihin lippu riitti. Käteistä ei ollut enää yhtään ja visa ei käynyt tiskillä, hätä tuli kun mietimme mitä tehdä. Vartija päästi meidät kuitenkin läpi kun aloin epätoivossa hätäilemään että miten keretään lennolle jos pitää lähteä rahanvaihtoon vielä. Kiitos kiltit paikalliset!

Koneessa oli ilmaiset juomat ja kun alkoholia oli nautittu vähän reissun aikana, päätimme ottaa ilmaiset viinit. Ennen ruokaa olimme ottaneet miedot nukahtamislääkkeet jotta saatais nukuttua lento ja selvittäisiin kovasta aikaerorasituksesta. Sitten fiksusti kuoharipullo, valkkaripullo ja punkkupullo - kaikki 2,8dl kokoisia. Kulta nukahti kesken kahvinjuonnin, nostin kupin pystyyn ennen kuin kahvi kaatui pöydälle ja sitten alettiin oikeasti unille. Ja hyvin nukuttiin koko lento. En suosittele silti testaamaan vaikka toimikin, ammattini vuoksi.

Tuomaksen ajatuksia:

Teksi jää vähän lyhyeksi koska väsyttää. =)
Tokio, mielettömän siisti ja ystävällinen kaupunki. Roskia tai tupakantumppeja ei missään, siitä napsuu sakot. Näytti sen takia jotenkin epätodelliselta kun tottunut vähän muuhun. Ihmiset olivat yli ystävällisiä varsinkin palveluammateissa, mutta ihan kadullakin kyllä tultiin kysymään tarvitaanko apua jos seisottiin kartta väärinpäin kädessä jossain tienposkessa.

Pukukoodi näytti olevan suorat housut sekä kauluspaita ja salkku, ammatista ja iästä riippumatta.  Siistiltä näyttäminen sekä kohtuuton työmäärä kuuluvat japanilaiseen mantaliteettiin. Iltaisin kun palasimme metrolla hotellille oli näitä pukumiehiä nuokkumassa 22-23.00 välillä matkalla kotiin-MItä enemmän töitä teet sen parempi olet. Ja väsyneemmään ja stressaantunemman näköinen.

Ruoka oli hyvää, ja se oli kohtuu edullista jos ei esim.Ginzan kalliillaa bulevardilla mennyt ensimmäiseen gourmetravintolaan mitä nälissään kadunvarrella näki. Sushia, eri liha/kasvis sekoituksia yms.

Tokion metrosysteemi oli lähes identtinen Pekingin kanssa, eli toimii ja hyvin! Pitkätkin matkat taittuu helposti ja verkosto on kohtuu selvä vaihtopysäkkeineen.

Saleja löytyi ja hyviä, pari Gold´s gymiä bongattiin mutta hinta vetas maton alta: 30€ kerta. Jäi sitten tekemättä kun 2 ihmisen treenit ois ollu 120€ siltä ajalta mitä siellä oltiin.

Hienoja puistoja oli paljon, kohtuu rauhallisikin kun vertaa pekingin vastaaviin. Temppelialueita  oli myös ja hienoja nekin, japanilainen tyyli on aika lähellä kiinalaista.

Disneyland oli parempi kuin hyvä. Jos olette käymässä floridassa,kaliforniassa,hong kongissa, tokiossa tai pariisissa, menkää sinne. Niin mielettömän hienosti toteutettu puisto että unohti olevan pari kolme vuotta puiston kävijöiden keski-iän yläpuoilella. Ihan mielettömän iso alue jossa ei mitään ole toteutettu sinnepäin vain kaikki on täydellisesti toteutettua kukka istutuksia myöten. Kummituslinna joka mykisti efekteillään, pirates of the caribean rata jonka robottinuket näyttivät elävän, vuoristoradat, roger rabit, star wars...12 tuntia meni hetkessä ja laitteita jäi testaamatta sekä samankokoinen disney sea-puisto jäi käymättä.

Tokion hintataso oli kallis, bongasin 120 euron kirsikkatomaattirasian Ginzan tavaratalon herkkuosastolta, kohtuu hyvä hinta. Taksit ovan kalliita, mutta taas jotkin tuotteet edullisempia kun suomessa.

Kaupungissa on todella paljon nähtävää, ei hirveästi ehditty tarkastella kun tuo disneypäivä söi yhden päivän pois. Mukava ois uudestaan käydä joskus, pannaan tämäkin listalle.

Nice place with nice people, käykää ihmeessä!