keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

Cancun

La, 16.7.2011        Cancun, päivä 52.

Tää päivä ei mene hyvin. Se tunne lähti jo aamusta, kun menimme 2h 30min ennen koneen lähtöä bussipysäkille, jonne piti tulla bussi kentälle 10min sisällä. Ja matka kestää vain 20min, joten hyvin menee luulin. No, bussia ei tullut kun puolen tunnin päästä eikä se ottanut kyytiin. Katsottiin pysäkkiä ja eihän se tähän pysähdy, joten juostiin seuraavalle pysäkille ja mentiin seuraavaan bussiin eli kiire tuli. Kentällä oltiin 70min ennen lähtöä ja 10min aikaa lähtöselvitykseen. Kerkesimme monen neuvon avulla tiskille ja päästiin etuilemaan luvalla, mutta kas kummaa, aikataulua on aikaistettu ja emme saa tavaroita ruumaan! Tympeä virkailija ei kommentoinut kun ihmettelin miksi siitä ei ole mitään ilmoitettu, mutta huomasi sitten että aikataulumuutos tuli juuri ja kone onkin tunnin myöhässä, joten kamat saatiin mukaan. Portille päästessä ilmoitettiin aika vielä tuntia eteenpäin ja mietittiin että nälkähän siinä kerkeää tulla ennen Cancunia (koneessa ei tarjoilua), joten pizza hutista evästä kun ei muuta ollut tarjolla. Kanankoipia ja pastaa syödessä yhtäkkiä alkoikin koneen täyttö ja hirveän hotkimisen jälkeen menimme viimeisten joukossa koneeseen. Eli se lähtikin ajoissa ja söimme juuri surkeat 8€ ruoat ilman että oli vielä edes nälkä.

Cancuniin päästessä olo oli jo virkistyneempi ja helleaalto hyökkäsi vastaan. Ajoimme bussilla hotellillemme ja monen miljoonan avun kysymisen jälkeen löysimme perille. Olimme kävelleet ohi 4 kertaa ilman että tajuttiin olevamme oikeassa paikassa, sillä mitään ei lukenut ovien lähellä. Toiselta puolen katua olis kyllä nähnyt valtavan tekstin katolla.. Noh, kamat hotellille ja kaupunkiin. Kierreltiin katsomassa keskustan pikkusia katuja, kauppoja ja ravintoloita sekä syötiin 9€ mereneläväbuffet ekan päivän kunniaksi. Söpö kaupunki ja ihmiset yrittävät auttaa vaikkeivat osaa. Yksi nainen oli jo soittamassa puhelimella apua, mutta ohikulkeva osasi ohjata oikeaan suuntaan. Ja kun emme löytäneet vieläkään, taksikuski ei suostunut viemään perille kun matkaa on kuulemma 100m paluusuuntaan ja joku kadulla hengaillut työntekijä kävi taluttamassa meidät ovesta sisään :)

Ilta meni hyvin muuten, löydettiin paikallinen sali jonne vois maanantaina mennä jos huolivat, nimittäin hotellit ei näköjään huoli kuin asiakkaat salillensa. Käytiin vielä viinakaupassa ihailemassa halpoja hintoja ja miettimässä tuliaisia sekä ostamassa iltapalasushit ja hedelmät sekä eväät huomiselle reissulle. Mennään katsomaan Mayojen kuuluisinta kaupunkirauniota!

Su, 17.7.2011        Cancun, päivä 53.

Päivä lähti taas huonosti. Illalla emme löytäneet mistään lapusta hakuaikaa hotelliltamme ja kun menin aamupalalle jo seiskalta sen auetessa, tuli pari yllätystä. Ensin, continental breakfast sisältää leipää, pullaa ja muroja. Ei paljon innostanut. Lisämaksusta sai jotain lämmintä sapuskaa, mutta ennen kuin ehdin lappaa lautasella kuin leipäpalan, tuli nimeäni huutava opas  aulaan. Kulta oli vielä huoneessa, kun olin yrittänyt soittaa aulasta toimistolle, joten lähdin hakemaan häntä juosten. Oppaalla oli hoppu ja juoksin takas alas selittämään tilanteen. 3min kerkesi kuulemma odottaa, mutta ei pidempään. Mitään ei kuitenkaan kuulunut, joten kuski alkoi kirjoittaa osoitetta mihin tulla taksilla, mihin pari pientä kyyneltä auttoi sen verran että sain luvan käydä vielä kerran huoneessa. Hani oli harhaillut unenpöpperössä väärään suuntaan käytävillä. Kerettiin kuiten bussiin ja eiköhän se fiilis tästä nouse kun päästään perille. Noudettiin vielä miljoona ihmistä ja käytiin kahvilla ennen lähtöä, ysin aikaan liikenteeseen vihdoin.

Bussimatka kesti ikuisuuden ja yhden ostosstopin kautta mentiin vielä syömään, jossa oltiin vasta puoli yhdeltä. Pitkä aika pelkällä karkkipurkalla ja proteiinipatukalla, mutta buffet korvasi kaiken. Hirveästi herkullisia salaatteja, kasviksia, liharuokia ja hedelmiä. Perunaa, jotain tacoja ja muutakin löytyi, mutta panostin noihin lihoihin kun ei tiennyt milloin seuraava eväs olisi. Sitten vihdoin chitzen itzalle ja hyvä opastus 1,5h ajan alueen läpi. Infoa tuli paljon ja näkymät olivat hienot, lisäksi alue alkoi kiinnostaa koko ajan enemmän, joten hyvin oli hoidettu. Omaa kiertelyä oli  vielä reilu puoli tuntia, jonka aikana ostettiin 2,5€ jäätelöt ja mulle ihanat korvakorut. Sitten läheiseen luolauimalaan uimaan ja pesemään iholta päivän hiet. Paluumatka alkoi puoli kuuden jälkeen ja Cancuniin saavuttiin kasilta. Meidät vietiin viimeisenä, eli ysiltä hotellille ja pitkä päivä oli pulkassa. Palatessa syötiin välipalahedelmätkin, mutta tonnikalat ja leivät ajateltiin säästää huomiselle rantapäivälle. Nyt enää hotellin ravintolaan iltapalalle ja pesulle ja nukkumaan.

Ma 18.7.2011        Cancun, päivä 54.

Nyt olisi aika testata Cancunin rantatarjonta. Ostimme aamiaiseen lisäruoat 5 dollarilla, joten söimme masut täyteen munakokkelia, leipää, muroja, hedelmiä ja paria paikallista evästä. Sitten mentiin bussilla hotellialueelle ja etsimme rannan. Täällä hotellit on omineet rantaviivaa hirveästi ja vaikka rannat on julkisia, niin niihin pääsee monesti vain hotellin kautta. Löysimme kuitenkin paikan josta pääsi julkiselle alueelle ja omimme kaistaleen pitkältä valkoiselta hiekkarannalta. Aika meni nopeasti uidessa ja aurinkoa ottaessa, vietimme lämpimässä vedessä ihan liian kauan aikaa. Illalla nimittäin oli olkapäät, kasvot ja rinta + yläselkä punaisena, vaikka kertoimia oli enemmän mitä tarvitsisi ja rasvan piti olla ulta waterproofia. Eipäs ollut. Onneksi kookosöljy auttoi ja aamulla kroppa oli normaalin värinen taas.

Söimme tonnikalapatongit ja hedelmiä rannalla, kun ei jaksanut lähteä mihinkään ja puoli viidenaikaan lopulta bussilla Wal-Martille ostoksille. Viinakauppaan ensin ja viinipullo mukaan, sitten kauppaan syömään kiinalaista ruokaa ja ostamaan iso kasa ruokaa illaksi. Aikaa meni pari tuntia pyöriessä ja ostoksilla, joten hotellilla syötiin hedelmäsalaatit ja lihat välipalaksi ja mentiin paikalliselle salille iltatreenille. 3,5€ kertamaksu ei kirpassut, mutta sali oli sekä erittäin alkeellinen että tukala, sillä se oli ulkoilmasali ilman tuuletusta. En ole ikinä ollut niin hikinen, saunassa korkeintaan. Treeni kulki silti hyvin ekan tunnin, minkä jälkeen loppui veto ja mentiin hotellille takaisin. Sushit, sangriat, coolerit ja viiniä otettiin sitten iltapalaksi ennen nukkumaanmenoa, ei hullumpaa.

Ti 19.7.2011        Cancun, päivä 55.

Tämä päivä ei hirveästi poikennut eilisestä, sillä sama kaava toistui kaikinpuolin :) Ensin aamiaiselle, sitten bussilla rannalle ja puoli neljän aikaan tonnikalaleivät syötyämme mentiin kahville ja limpparille (+coolerit) lähikauppaan ja sitten hotellille. Taas mutka Wal-martissa iltaruokien hakuun, kiinalaista evästä ja hotellille. Ostettiin vain illaksi ruoat sekä kultsille aamiaislihat, mutta ostoksia tulikin kolme pussillista. Isot hedelmäsalaatit, salaatit ja lihakupit molemmille, kolme limpparia molemmille, jogurtit ja sushit sekä tonnikalat ja tortilla-aineet hanille aamuksi. Molempien eväät maksoi alle 8€ lärvi, vaikka ruokaa oli ihan hirveästi. Sama kaava toistui myös hedelmäsalaatin ja salitreenin kanssa, kylläkin tänään hikoilin vielä enemmän! Ei voinut tehdä juuri mitään kun happi loppui ja pelkkä istuminen sai melkein tajun pois. Tuskaista oli, mutta sisulla ja itkulla tehtiin jotain, jotta voisi taas naukkailla viiniä ja sushia palkkariksi. Kroppa on paisunut pullataikinaksi täällä; kun yhdistetään kosteankuuma ilma, suolaistakin suolaisempi ruokavalio ja treenaaminen vähän sekaisin olevaan ruoansulatusjärvestelmään, on lopputulos kaikkea muuta kuin kaunis. Eikä tilannetta helpota huomenna alkava 2 päivän all inclusive luksusloma Isla mujereksella :D Mut no panic, kohta mennään Nykiin ja siellä ei raski ostaa mitään ruokaa.

Ke 20.7.2011        Isla Mujeres, päivä 56.

Nyt alkoi sitten luksusloma! Aamupäivällä lautalla saarelle ja siitä lyhyt kävely hotellille. Viiden tähden huippuhotelli antoi meille rannekkeet heti, vaikka huoneen sai vasta myöhemmin. Mentiin altaalle odottelemaan ja tilailtiin laittikokista ja vettä sekä pari drinkkiä molemmille päivän aikana. Juomia sai tilata mielin määrin, oli erilaisia drinkkejä ja limsoja sekä viiniä. Otin rommikolan laittikolalla myös ettei tule sokerihumala :)

Iltapäivällä vietiin kamat huoneeseen, joka osoittautui todella kivaksi. Kylppäri oli iso ja hieno, makkari tyylikäs ja parvekkeella oli oma poreamme. Jätetiin kamppeet huoneeseen ja mentiin lounaalle altaalle. Pienestä buffetista sai ottaa erilaisia tortilloja ja salaattia, ei syöty paljon että jaksaa muutakin. Sitten mentiin rannalle, jonne olikin matkaa melkein 20m hotellilta. Suoraan allasalueelta pienen tien yli niin tuli hotellin oma ranta, jossa oli hienot auringonottopaikat, katettuja sänkyjä ja oma ravintola ja baari. Otettiin drinkit ja mentiin löhöämään aurinkoon. Koko ajan join vettä ja silti olo alkoi tuntua vähän sekavalta. Syötiin vielä iltapäivän aikana pari pientä ruokaa rannalla ja kuuden jälkeen 5. drinkin kohdalla tuntui olo tosi hassulta ja humalaiselta. Mentiin hotellille, jossa huomasin että joka paikkaa särki ja olin ihan tulikuuma. Lihakset olivat ihan hajalla, niveliä särki ja kuume nousi varmasti 39 pintaan. Myös maha meni ihan sekaisin ja tajusin että mahatauti tässä tuli taasen. Kullalla oli vähän oireita ollut jo päivällä, mutta arveltiin sillon että joku pieni vaiva vain ja ehkä menee ohi, mutta ei, piti tulla mullekin ja molempien olo oli illalla jo tosi huono.

Pari tuntia hotellilla syötiin lääkkeitä ja maattiin sängyllä. Olo helpotti vähän nappien avulla, joten päästiin päivällisbuffettiin, jossa olikin tänään pihviteema. Peruslisukkeita, lihakastikkeita, salaatteja ja lepiä, pullaa ja leivoksia, hedelmiä ja juustoja sekä tietenkin iso tiski erilaisia lihoja, joista sai valita mitä syö ja se paistettiin mielen mukaisesti. Punaviinit lisäksi, harmi vain että ei maistunut ihan niin hyvin kuin olisi voinut mahataudin vuoksi. Ruoan jälkeen lähdettiin apteekkiin hakemaan lisää tulehduskipulääkkeitä ettei missata mitään tästä lomasta. Niitä saatiin, mutta hotellilla olo alkoi taas heiketä ja kauhunäytelmäni oli edessä.

Olin niin kipeä ettei voinut nousta edes sängystä. Kaikki lihastyö sattui hirveästi ja istumaan nouseminen kesti 15sekuntia. Olin ihan tulikuuma, tuntui että vois paistaa kanamunan otsan päällä. Yön aikana kävin 10x vessassa ja otin parit unetkin kylmällä marmorilattialla kun kuume laski ja nousi vuorotahtiin ja välillä hikoilutti ja välillä jäätyi. Kullalla oli sama ongelma muuten, mutta maha ei ollut ihan niin huono immodiumin käytön vuoksi.

To 21.7.2011        Isla Mujeres, päivä 57.

Aamulla olo oli huono ja heikko, yllätys yllätys. Mentiin kuitenkin aamupalalle, kun aamulääkkeet alkoi toimimaan ja ruoka tuntui maistuvan vähän. Aamiaisvalikoima oli laaja ja hyvä, mutta kaikki rasvaiset ruoat sekä kasvikset tuntui ällöttäviltä eikä kahviakaan voinut juoda. Murot, pulla, leipä ja pannari meni alas vain sekä vähän kananmunan valkuaista. Keltuainenkaan ei oikein uponnut eikä leikkeleet. Energiaa tankattuamme mentiin sitten rannalle päiväksi. Olo helpottui koko ajan ja olikin mukava köllötellä ensin aurinkotuolissa muutama tunti välillä lounastaen eri ruokapaikoissa ja sitten katetussa sängyssä iltapäivän aurinkoa piilossa. Drinkit ei maistuneet juurikaan, mutta yhden mojiton ja puolikkaan mai tain nautiskelin iltapäivän aikana.

Kun lopulta lähdimme rantapediltä hotellille päin, huomasime kellon olevan jo seitsemän. Pikaisen siistimisen jälkeen mentiin iltabuffetille, jossa olikin tällä kertaa erilaisia tacoja. Onneksi lihoja sai ilman taikinapohjaakin, sillä niistä en niin välitä. Kaikkea hyvää löytyi ja ruokahalu oli jo kohtalainen, lääkkeet vain alkoi olla lopussa. Piti pitkään miettiä jaksaako apteekkin, muttei jaksanut.

Illalla mentiin kokeilemaan parveekkeella olevaa poreammettamme. Amme täyteen lämmintä vettä ja kylpysuola sekaan, huonepalvelusta juotavaa ja iltapala, ja eikun löhöämään. Pari tuntia meni ihan ajatuksissa, puolivälissä tuotiin ruoat ja viini, minibaarista sai limsaa ja vissyä lisäksi. Keitettiin myös decafet, siihen olen ihastunut täällä; kerrankin voi nauttia kahvia illallakin ilman että uni menee! Yöllä myöhään mentiin vihdoin nukkumaan, lääkeettä naamaan jo toive ylös että huomenna parempi olo.

Pe 22.7.2011        Isla Mujeres ja NY, päivä 58.

Yöllä olo taas heikkeni vaikka illalla napsittiin lääkettä, joten unta ei taaskaan tullut vessassa ravaamiselta juuri yhtään. Oltiin illalla keksitty hieno idea ja tilattiin aamupala huoneeseen, jotein 7.15 toi tarjoilija aamiaiskärryt meille. Harmi ettei juuri mikään mennyt alas. Syötiin vain leivät ja pullat ja minä munanvalkuaista taas, hedelmätkään ei maistuneet, tosi outoa. Piti pakata, sillä päivällä lähtee kyyti kentälle. Mun oli vain pakko käydä apteekissa hakemassa immodiumeja että uskalsi lähteä minnekään liikenteeseen. Tuskaa oli käveleminen, mutta onnistuin ja molemmille lähti 12kpl mahalääkkeitä mukaan. Sitten pakattiin ja levättiin hetki, ennen oikeaa aamiaista (eli brunssia).

Kympin aikaan mentiin sitten toiselle aamiaiselle buffettiin, jos vaikka saisi syötyä vähän enemmän. Sama linja kyllä jatkui, mutta melkein kaikkea pystyi jo maistamaan ja hyviä ruokia kyllä. Illalta jäi pari club-paahtista, joten ne pakattiin muutaman juoman kans eväslaukkuun ettei kentällä tarvi ostaa mitään. Sitten vain lautalle ja bussilla kentälle!

Kentällä tuhlattiin vikat kolikot isoon vesipulloon matkalle, kun pullothan piti juoda ennen turvatarkastukseen menoa ja AA on tunnettu siitä, että juuri mitään ei koneessa saa. Ostin myös tehokkaita pain killereitä, kysyin suoraan apteekista että mikä toimii salmonellaan ja vatsakramppeihin ja sain jotain kuulemma tehokasta, nice. Koneessa saatiin tällä kertaa limsatölkit ilmaisena, mutta ennen kuin niitä oltiin avattukaan, niin nukahdettiin molemmat 2,5h ajaksi. Alle tunti ennen laskeutumista herättiin, juotiin limsat ja syötiin eväät loppuun. Nykiin saavuttiin ysin aikaan. Kentältä metrolla ja air trainilla hotellille, joka osoittautui hienoksi. Alle 300€ 5 päivää avajaistarjouksena, nyt olis hinta lähes tonnin! Metro on 100m päässä ja sillä pääsee minne päin manhattania vain, joten metrot taitaa olla meidän kulkuvälineitä täällä. Iltapala haettiin lähidelistä; lihasubit, jotka oli niin isoja että puolet jäi aamuksi. Eipähän tarvi lähteä mitään metsästään huomenna!